Landets næststørste by og Region Midtjylland vli investere seks millioner kroner i otte kreative partnerskaber, der skal skabe vækst indenfor blandt andet musik, mode og kunst.

Aarhus er i forvejen kendt som det vestlige Danmarks kulturelle centrum, men i fremtiden skal ikke alene byen, men hele den midtjyske region vækste yderligere i de kreative fag. Region Midtjylland har således lavet en langsigtet strategi under navnet »More.Creative«, som skal sikre, at man fra Aarhus til Herning bliver et internationalt vækstområde, skriver dr.dk.

Ifølge DR Kultur bliver der tale om en slags X-Factor for forretningsfolk, hvor man tildeler seks millioner kroner til i alt otte kreative partnerskaber, som har projekter indenfor blandt andet musik, mode, arkitektur, design, radio, tv, bøger, presse, reklame, film, video, kunst, kunsthåndværk, møbler og computerspil.

Målet er, at den midtjyske region, som i forvejen oplever stor vækst, skal udvikle flere kreative forretningsområder, som rækker ud over landets grænser.

- Det er nu, vi skal udvikle regionens evne til at tiltrække kreative virksomheder og medarbejdere, siger regionsrådsformand Bent Hansen (S), som står bag Vækstforum Midtjylland og »More.Creative«, til dr.dk.