Søndag ventes USA's handelsministerium at vurdere, hvorvidt bilimport fra EU udgør en trussel for USA.

Importerede biler fra Europa udgør ikke en sikkerhedstrussel for USA. Tværtimod. Det vurderer de tyske bilselskabers brancheforbund, VDA.

Søndag ventes det amerikanske handelsministerium at offentliggøre en undersøgelse af, hvorvidt bilimport udgør en national sikkerhedstrussel for USA.

Præsident Donald Trump har allerede brugt nationale sikkerhedsspørgsmål til at indføre told på stål og aluminium.

Han har tidligere truet med at gøre det samme på biler.

Den tyske bilindustri alene har skabt over 113.000 job i USA de seneste år med omkring 300 fabrikker. Ifølge VDA gør det landet til den største bileksportør i forhold til USA.

- Alt dette styrker USA og er ikke et sikkerhedsproblem, siger VDA.

Brancheforbundet tilføjer, at enhver udmelding fra amerikanerne, der vil klassificere europæisk bileksport som en national trussel, vil være "ubegribelig".

Udmeldingen fra VDA kommer som et ekko af en udtalelse, som den tyske forbundskansler, Angela Merkel, kom med lørdag.

- Vi er stolte af vores biler, og det skal vi være, sagde Merkel under en sikkerhedskonference i München.

Hun erkender dog, at mange af de tyske biler bliver bygget i USA og så efterfølgende eksporteret til Kina.

- Men hvis det bliver set som en sikkerhedsrisiko for USA, så er vi chokerede, lød det videre til konferencen.

I juni sidste år truede Trump med at indføre 20 procent told på biler fra EU-lande i en besked på Twitter.

En måned før havde handelsministeriet - på opfordring fra Trump - iværksat en såkaldt sektion 232-undersøgelse af den amerikanske bilimport.

Afhængig af rapportens udfald kan det muligvis blive første skridt mod, at præsidenten kan pålægge toldafgifter på bilerne.

1. juni sidste år indførte Trump nye toldsatser på 25 procent på stål og 10 procent på aluminium.

/ritzau/Reuters