Som en lille rød prik skvulper olietankeren stille og roligt rundt på vandet. Men FSO Safer er en tikkende miljøbombe.

Og i endnu højere grad end først antaget.

Det fremgår i en rapport, der i denne uge blevet offentliggjort i tidsskriftet Nature Sustainability. Det skriver Guardian.

»Muligheden for et udslip er i stigende grad sandsynlig,« lyder det her.

Her ses SFO Safer ude for Yemens kyst.
Her ses SFO Safer ude for Yemens kyst.
Vis mere

Siden 2017 har det store skib ligget forladt ud for kysten ved Yemen, men det er lasten, der vækker stor bekymring. For FSO Safer indeholder stadig 1,1 millioner tønder råolie, der altså truer med at løbe ud i Røde Hav, fordi olietankerens tilstand hastigt bliver forværret.

For lige at sætte det i perspektiv, så er mængden fire gange så stor som det udslip, der betragtes som det værste nogensinde: Exxon Valdez-katastrofen ved Alaska i 1989.

»FSO Safer, der er i synligt forfald, er enkeltskroget, og det vil betyde, at et olieudslip vil løbe direkte ud i havet,« lyder det i rapporten, hvori det også fremgår, at der desuden er frygt for, at en brand på skibet vil forårsage olieudslip – og en enorm forurening.

Og konsekvenserne af det værst tænkelige er da også til at få øje på. I den nye rapport er opstillet nye – og langt alvorligere – modeller for, hvad der vil ske, hvis de mange millioner tønder råolie ender i Røde Hav (selvom halvdelen forventes at fordampe inden for det første døgn):

FSO Safer, et ironisk navn.
FSO Safer, et ironisk navn. Foto: MAXAR TECHNOLOGIES HANDOUT
Vis mere

  • Yemens fiskebestand i Røde Hav kan være ødelagt inden for tre uger.
  • Havnene i Hodeidah og Salif kan blive lukket inden for bare to uger, hvilket kan true brændstofleverancerne til landet. Priserne kan samtidig risikere at stige med 80 procent af den grund.
  • Og på grund af manglen på brændstof risikerer landets vandpumper at stå stille, hvilket vil betyde, at otte millioner mennesker mister adgangen til vand.
  • Endelig vil et udslip også kunne påvirke andre lande i området: Saudi-Arabia, Eritrea og Djibouti.

Samtidig vil containertrafikken på verdensplan blive ramt. Det er en branche, der i forvejen er ekstremt presset.

For at komme gennem trafikknudepunktet Suez-kanalen skal skibene nemlig forbi Bab el-Mandeb-strædet ved Yemen. Her kan et olieudslip potentielt skabe store forsinkelser, fordi fartøjerne i så fald skal rengøres for olie eller ligefrem omdirigeres til længerevarende ruter.

Ifølge Guardian har FN været i forhandlinger med Yemen og de Houthi-oprørere, der kontrollerer området, hvor SFO Safer ligger. Indtil videre uden held.

Houthi-folket vil angiveligt have forsikringer om, at FN har tænkt sig at reparere skibet, hvis de skal have adgang til det, og det kan de ikke få.

Imens tikker miljøbomben SFO Safer videre.