Fødevarepriserne går én vej for tiden – op. Det gælder i den grad også i de amerikanske supermarkeder.

Alligevel har prisen på en helt særlig vare dog forholdt sig mere eller mindre uændret de sidste ti år. Nemlig roterende kyllinger på spyd – såkaldte rotisseriekyllinger.

Det skriver CNN Business.

Prisen er stagneret på trods af, at indkøbsprisen på kylling er streget med intet mindre end 16,4 procent i løbet af det seneste år.

Hvordan kan det så være, at prisen forbliver den samme på de roterende kyllinger, når alt andet stiger i ét væk? Det er der en ganske særlig – og snedig – grund til.

Rotisseriekyllingen er nemlig en særdeles afholdt vare hos de amerikanske supermarkedsgiganter af den simple årsag, at den lokker kunder i butikken.

»Når først kunderne er i butikken, kan de sætte kryds ved alle de andre varer på deres indkøbsseddel, som butikken har en højere fortjeneste på,« forklarer Ernest Baskin, der er lektor i afdelingen for fødevaremarkedsføring ved Saint Joseph's University til CNN Business.

Butikkerne er altså villige til at tabe penge på at sælge rotisseriekyllinger, selvom produktionsomkostningerne stiger, hvis det betyder, de kan trække flere købere til butikken.

Hos supermarkedskæden Costco er prisen i næsten et årti blevet på 4,99 dollar, tilsvarende cirka 35 danske kroner – og alene sidste år solgte kæden hele solgte 106 millioner rotisseriekyllinger.