Det norske olietankskib "Front Altair" er i brand i Omanbugten efter et angreb, skriver branchemedie.

To tankskibe er evakueret ud for Oman. Det ene skibs ejer, Bernhard Schulte GmbH & Co., oplyser, at tankskibet "Kokuka Courageous" tilsyneladende har været udsat for et angreb.

Ifølge erhvervsmediet Bloomberg oplyser Bernhard Schulte GmbH & Co., at der er hul på skibets skrog over vandoverfladen.

- "Kokuka Courageous" er fortsat i området og ikke i fare for at gå ned. Lasten af metanol er intakt, siger en talsmand for rederne.

Ifølge det norske nyhedsbureau NTB er olietankskibet "Front Altair", der er ejet af norske Frontline, i brand i Omanbugten. Nyhedsbureauet AFP citerer en unavngiven myndighed for, at der har været tre eksplosioner på "Front Altair".

De to skibe ligger i Omanbugten nær Hormuzstrædet. Ifølge USA's femte flåde, der er i regionen, er besætningen på begge skibe evakueret.

Et besætningsmedlem på det ene fartøj blev lettere såret, men ellers meldes alle i god behold.

Den amerikanske flåde oplyser, at den modtog nødsignaler fra to skibe, som blev angrebet i Omanbugten. Begge skibe var ifølge den amerikanske flåde mål for et angreb.

Ifølge det iranske nyhedsbureau Irna har Irans redningstjeneste hentet 44 personer fra skibenes besætning op af vandet. De befinder sig på iransk jord.

Frontline oplyser til den norske avis VG, at 23 besætningsmedlemmer er bragt i sikkerhed på et andet skib. Der var ifølge Frontline ingen nordmænd på skibet.

Der er ingen oplysninger om, hvem der kan stå bag angrebet.

Episoden har ført til en markant stigning i oliepriserne.

Omkring 40 procent af verdens transport af olie sejler ifølge erhvervsmediet Bloomberg fra Golfen gennem Hormuzstrædet og via Omanbugten ud på Det Arabiske Hav og videre til Europa, Asien og resten af verden.

Hans Tino Hansen, der er direktør i efterretningsvirksomheden Risk Intelligence, forklarer, at søvejene ind og ud af Golfen har storpolitisk betydning.

- Der er vitale interesser, siger han.

- En stor del af verdens olieforsyning kommer fra Golfen og går ud gennem Hormuzstrædet. Og går dermed forbi det punkt, hvor de to skibe er blevet angrebet. Så en stor del af olien til specielt Asien går den vej.

- Begge skibe kan være meget store, så selv om der kommer et hul, er det ikke ensbetydende med, at skibet synker med det samme.

Risk Intelligence leverer risikoanalyser til blandt andet rederier, og Hans Tino Hansen kan derfor ikke tale om, hvad han ved om de aktuelle hændelser.

/ritzau/Reuters