Den amerikanske befolkning lytter i stigende grad efter, når kendte fejler noget eller har fået en ny form for behandling. Det viser en række universitets-undersøgelser.

Så bliver det ikke mere postfaktuelt: Folk tror ikke på, hvad deres læger fortæller dem, men når kendte fejler noget, lytter folk efter. Når de celebre Hollywod-personager fortæller om deres personlige ve og vel, kan det måles, at det vækker gehør i befolkningen.

Det beretter det amerikanske medie, CNN.

Et nyt studie fra Universitetet i San Diego har undersøgt sammenhængen mellem, hvad kendte amerikanere fejler, og hvilke skavanker befolkningen går til læge med.

Da den amerikanske skuespiller og notorisk badboy, Charlie Sheen, i 2015 afslørede, at han var testet HIV-positiv, nåede salget af HIV-test rekordhøjder umiddelbart efter. Og kausaliteten er John Ayers, forskningsprofessor ved Universitetet i San Diego, ikke i tvivl om.

»I rekordnumre gik folk online og søgte oplysninger om, hvad tegn på HIV er, hvordan man opdager det og på passende vis kan beskytte sig mod HIV, og også hvordan man bliver testet,« siger fortæller John Ayers til CNN.

»Det er noget, vi har set igen og igen.«

John Ayers har sammen med et større forskningshold netop offentliggjort en undersøgelse i tidsskriftet Prevention Science, hvor de mener at kunne bevise en kausal sammenhæng mellem kendissers sygdomme og skavanker og befolkningens ditto.

I deres seneste studie overvågede John Ayers og hans medforfattere ugentligt salget af OraQuick, det eneste  godkendte hjemme HIV-test kit, der er tilgængeligt i USA fra 2014 til 2016.

Forskerne opdagede, at der var 8.225 flere salg af præparatet i forbindelse med Charlie Sheen udmeddelelse. Det er det højeste niveau historisk set. Det forhøjede salg salg fortsatte i fire uger efter Sheens afsløring.

Resultaterne viser en sammenhæng, ikke en direkte årsagssammenhæng. Men i en tidligere undersøgelse fandt John Ayers og hans kolleger også, at Google-søgninger efter HIV-testning og relaterede emner også var på historisk højt niveau efter Charlie Sheens udmelding.

»Vores nye undersøgelse viser ikke kun, at (Charlie, red.) Sheens afsløring fik folk til at søge information om HIV-forebyggelse, men afsløringen førte også til rekordniveauet for HIV-testsalg på hjemmemarkedet,« siger Ayers.

»Selvom de ikke er læger, har mange berømtheder haft positive og negative tilknytninger til folkesundheden de seneste år,« uddyber han.

Den sammen tendens sås da basketball-spilleren Earwin »Magic« Johnson tilbage i slutfirserne også offentligt kom ud og fortalte, at han var blevet testet positiv for HIV. Fortæller John Ayers.

Kami Kosenko, der er professor i sundhedskommunikation ved North Carolina State University fortæller til CNN om tilsvarende reaktioner, da skuespillerinden Angelina Jolie i 2013 meddelte, at hun havde valgt at få fjernet sine bryster.

Da den skuespillerens læger fortalte hende, at risikoen for hun udviklede brystkræft var på 87 procent, fordi hun er bærer af genet BRCA1, besluttede Angelina Jolie få bortopereret begge sine bryster, ligesom hun også senere besluttede at få hendes æggestokke og æggeleder fjernet i 2015.

Ifølge Kami Kosenkos undersøgelser har Angelina Jolie beslutninger har positiv indflydelse på folkesundheden, da mange kvinder som reaktion på skuespillerindens udmeldinger valgte at blive testet for, om de havde BCRA1-genet.