Danmark slap med skrækken, og i USA er folk nu også ved at være godt trætte af de trafikforstyrrende elektriske løbehjul.

De blev stillet op i Københavns gader og stræder i en weekend i oktober. Og seks dage senere var både det amerikanske firma Lime – og deres 200 elektriske løbehjul fremstillet i Kina – pist væk.

I et tilfælde af tilsyneladende amerikansk arrogance mente firmaets europæiske overhoved, at det kun ville være et spørgsmål om tid, før de danske politikere ændrede loven, der forbød kørsel på elektriske løbehjul, og dermed tilpassede sig Limes 'dynamiske forretningsmodel'.

Og planen var, at København skulle være storby nummer 100 i Limes tilsyneladende ustoppelige succes, der på bare ét år har fyldt fortove og cykelstier i bl.a. Los Angeles, San Francisco, Berlin og Paris.

Men sådan skulle det ikke blive.

Det københavnske politi understregede, at kørsel på elektriske løbehjul på gader og stræder er forbudt. Og ordensmagten mindede alle om, at enhver, der blev snuppet på et af de smarte Lime-løbehjul med motor, slukøret måtte trække hjem med en bøde på mindst 1.000 kroner.

Ligesom et andet lovbrydende amerikansk firma, Uber, måtte Lime således indse, at Danmarks trafiklovgivning ikke lige er sådan at lave om på.

Og de seneste tal fra det elektriske løbehjuls hjemland, USA, tyder på, at vi med den hurtige udvisning måske bare slap med skrækken.

I USA's hovedstad, Washington D.C., blev den 20-årige Carlos Sanchez-Martin således i starten af oktober kørt ned og dræbt af en bil, da han begav sig ud på kørebanen på et elektrisk løbehjul. Og Sanchez-Martin er langtfra den første.

I både Texas, Ohio og Californien har brugere af de populære elektriske løbehjul (ikke blot fra firmaet Lime) således måttet lade livet. Og ifølge avisen USA Today er risikoen for dødsulykker dobbelt så stor for personer på elektriske løbehjul sammenlignet med amerikanske cyklister.

Over hele USA melder skadestuer og hospitaler ifølge avisen New York Times desuden om en skarp stigning i alvorlige ulykker med elektriske løbehjul. Og det er ikke kun brugerne selv, der kommer til skade.

I både Los Angeles (især i området omkring den populære Venice Beach) og i bilbyen Detroit er hundredvis af cyklister og fodgængere således kommet til skade, når brugerne af de (på verdensplan) i alt 20 millioner elektriske løbehjul ikke ser sig for og vælter cyklister eller kører ind i fodgængere.

I både Dallas, Los Angeles og Detroit, hvor Lime har været aktiv i blot to en halv måned, er problemerne også, at brugere af de lejede løbehjul parkerer, efterlader og ofte bare smider de relativt store løbehjul overalt.

Således bliver både fortove og cykelstier ufremkommelige. Og i Detroit er problemerne nu blevet så store, at bystyret ifølge avisen Detroit Free Press overvejer at smide Lime og andre elløbehjulsfirmaer ud.

»Det er et tragisk eksempel på teknologisk udvikling og blinde ambitioner, der går hurtigere end lovgivningen og folks evne til at navigere i trafikken,« siger David King, der er professor og ekspert i byplanlægning ved Arizona State University.

Det er dog ikke alle amerikanske byer, der har taget imod Lime, Bird og de andre elløbehjulsfirmaer med åbne arme.

Således har New York City indtil videre sagt nej. Flere småbyer, som bl.a. Ann Arbor, en universitetsby i nærheden af Detroit, har indført stram regulering og forbud. Og selv om både Bird og Lime presser på, tvivler eksperterne.

»Trafikproblemerne i storbyer som New York City er allerede så godt som uoverskuelige. Og et mylder af elektriske løbehjul ville blot gøre problemet helt uløseligt. I flere byer kræver brugere af elektriske løbehjul nu deres egne løbehjulsstier, ligesom cykelstier. Og det er der simpelthen ikke plads til,« siger byplanlægger Glenn Sharp til avisen New YorK Times.

På lang sigt mener fortalere for alternative trafikmidler som Joseph Cutrufo, der er talsmand for gruppen Transportation Alternatives, at de elektriske løbehjuls indtog derimod ville løse problemet i både New York City og andre amerikanske storbyer.