Den britiske, anerkendte avis The Telegraph sætter spørgsmålstegn ved, hvorvidt verdens største fly er egnet til at fortsætte med at flyve. Læs grundene her.

Airbus A380 har ifølge det britiske dagblad tre uheldige episoder bag sig inden for den seneste tid.

Sidste episode udspillede sig sidste weekend, hvor en superjumbo fra flyselskabet Air France blev nødsaget til at lave en nødlanding. Flere passagerer har meldt om høje lyder efterfulgt af rystelser, mens andre hævder, at motoren brændte.

En lignende nødlanding skete i 2010 på et Airbus 380 fly fra flyselskabet Qantas på ruten mellem Singapore og Sydney. En mindre alvorlig motorfejl forårsagede nødlandingen, mens det samme skete på et Qantas A380 fra Los Angeles til Melbourne tilbage i maj.

For at gøre sagen værre oplevede Airbus et massivt slag i december med meddelelsen om, at man blev tvunget til at udsætte leverancer på 12 A380'er til deres største kunde, Emirates, i løbet af de næste to år på grund af et problem med Rolls Royce-motorerne.

Bare få dage efter dette kunne man se ud af en stor flyordre fra Iran Air på omkring 100 fly, at ikke et eneste af de fly var en superjumbo.

Selv om hele verdenen tog imod verdens største fly med klapsalver tilbage i 2005, kunne noget altså godt tyde på, at begejstringen har lagt sig.

Derfor sætter The Telegraph også spørgsmålstegn ved, hvorfor Air France-flyet nødlandede, og hvorvidt det kan være skyld i, at flere flyselskaber vælger den store model fra.

I Kastrup Lufthavn har Airbus A380 landet og lettet siden 2015, hvor der er plads til 526 passagerer på sine to etager.