Boeings topmoderne og brændstofseffektive letvægtsfly 787 Dreamliner er på vingerne for første gang, hvilket indvarsler en mere klimavenlig flyindustri.

Boeings letvægtsfly 787 Dreamliner gik tirsdag på vingerne for første gang, hvilket indvarsler en ny æra for lufttransporten, da det topmoderne og brændstofseffektive fly er fremstillet af meget lette materialer.

Malet i Boeings blå og hvide farver lettede flyet fra en startbane nær flyfabrikkerne nord for Seattle i delstaten Washington.

Den første testflyvning skulle oprindeligt have fundet sted for over to år siden, men tidsplanen skred på grund af forsyningsproblemer og problemer med de ansatte. Det skabte også problemer, at selve fuselagen - flyets krop - ikke i første omgang bestod de test, som Boeing foretog.

Det første fly skal leveres til Japans All Nippon Airways i 2010. Star Tour har som de første i Skandinavien sikret sig to af de første "grønne" fly, der bruger cirka 20 procent mindre brændstof og så at sige flyver længere på literen. De nye fly kan flyve fra København til Sydney på én tank som de første fly nogensinde. Det er TUI, Star Tours ejer, der har købt 24 af flyfabrikanten Boeings nye superfly, 787 Dreamliner. To af flyene er reserveret til Star Tours' eget flyselskab, TUIFly Nordic.

Flyet har afgørende betydning for Boeings fremtid. Det er det første fly fra den amerikanske flygigant i over et årti, som har helt ny teknologi.

Op til 50 procent af maskinen består af letvægtsmaterialer.

Det europæiske Airbus arbejder på en gennemgribende moderniseret version af A350 flyet, som skal konkurrere med Dreamliner. Dette ventes at gå på vingerne i 2013.

/ritzau/AFP