Torsdag er det årsdag for tragedien i De Franske Alper, hvor tyske Andreas Lubitz fløj Flight 9525 direkte ind i en bjergside og dræbte 150 mennesker. For få uger siden udkom efterforskningsrapporten fra det franske bureau for efterforskning og analyse af den civile luftfart, BEA. Den indeholder nye detaljer om de forfærdelige minutter, der endte med at koste 149 passagerer livet. 

Klokken var 10:41:06 tirsdag den 24. marts, da Germanwings Airbus A320 smadrede mod en klippevæg i De Franske Alper. Ombord var 144 passagerer og seks besætningsmedlemmer.

Godt en halv time senere ankom Jean-Sébastien Benaud fra bjergredningsholdet til ulykkestedet som en af de første. Han blev hejst ned fra en helikopter for at vurdere omfanget af ulykken.

Langs klippevæggen var der stadig ild i dele af flyskroget, og en tæt røg forringede udsynet en smule. Alligevel fik Jean-Sébastien Benaud hurtigt øje på sko, tasker, kufferter, flysæder og en menneskelig torso. Han fik hurtigt konstateret, at der var tale om et flystyrt, og at flyet måtte være braget ind i klippevæggen i fuldt fart, skriver GQ Magazine.

Kort efter fik han meldt over radioen, at det var usandsynligt at finde overlevende.

Han fortsatte sin søgen efter svar og måtte forsigtigt sætte små farvede sedler i jorden som indikation på, at her var noget, der skulle eftersøges. Forinden havde han fået strenge ordre på ikke at røre noget.

Foto: Guillaume Horcajuelo
Foto: Guillaume Horcajuelo Foto: GUILLAUME HORCAJUELO
Vis mere

Blandt flyresterne så han ansigter. De var skrællet af kranierne. Næsten som var det masker, der bare kunne tages af og på.

Kort efter så han en orange boks. Den var på størrelse med en skotøjsæske, og ved et nærmere kig fandt han ud af, at det var lydoptageren fra cockpittet.

»Ofte hører man, at de søger efter den i tre eller fire dage, og den her blev fundet på mindre end en halv time,« fortæller Jean-Sébastien Benaud til GQ Magazine.

Kryptiske svar

To timer forinden stod de 144 passagerer i kø for at komme ombord ved Germanwings gate i Terminal 2 i El Prat-lufthavnen nær Barcelona. Afgangen blev forsinket med 26 minutter, men de kom i luften og fløj mod Düsseldorf.

I flyets cockpit talte de to piloter sammen. Kaptajnen, Patrick Sodengheimer, med over 6.000 timer i luften og hans andenpilot, 28-årige Andreas Lubitz. Undervejs i samtalen fik Patrick Sodengheimer fortalt, at han havde glemt at gå på toilettet inden afgang.

»Du går bare derud, når det passer,« svarede Andreas Lubitz ifølge GQ Magazine.

I godt 12 kilometers højde og en halv time efter afgang begyndte de to piloter at forberede landingen i Düsseldorf.

Patrick Sodengheimer gennemgik rutinerne såsom vejrinformation, brændstofbeholdning og sikrede sig, at flyets 'bremseflaps' virkede. imens svarede Andreas Lubitz flere gange kryptisk igen.

Foto: Gonzalo Fuentes
Foto: Gonzalo Fuentes Foto: GONZALO FUENTES
Vis mere

»Forhåbentlig,« lød det blandt andet fra Andreas Lubitz.

10:30:08 forlod Patrick Sodengheimer cockpittet og gik på toilettet.

Alene i cockpittet

Blot få sekunder efter kaptajnen har forladt cockpittet overtog Andreas Lubitz styringen og påbegyndte kort efter det, der i de efterfølgende minutter blev et levende mareridt for de 144 passagerer og flyets besætningsmedlemmer.

Klokken 10:30:53 ændrede den 28-årige andenpilot flyets højdemål fra 11,5 kilometer til blot 29 meter. For hvert sekund, der gik, tabte flyet nu 15 meters højde.

Klokken 10:34:31 var Patrick Sodengheimer tilbage fra toilettet. Lydoptagelserne afslører, at han her for første gang forsøgte at få adgang til cockpittet. 

Selv om han formentlig havde bemærket nedstigningen, så var det ikke nødvendigvis overraskende. Der kunne være andre fly, som skulle undgås, eller det kunne være for at undgå turbulens.

For passagerne har nedstigningen formodentlig også kunne mærkes, men de færreste havde nok fantasi til at forestille sig, hvad de i minutterne var vidne til.

Patrick Sodengheimer tog telefonrøret uden for cockpittet og informerede Andreas Lubitz om, at han var tilbage. Der blev ikke svaret.

Den manglende respons fik ham til at hamre på døren, mens han råbte, »det er mig,« men lige meget hjalp det. Der blev ikke åbnet.

I cockpittet var Andreas Lubitz tilsyneladende ved fuld bevidsthed. På lydoptagelserne fra cockpittet kunne man høre hans vejrtrækning, mens Patrick Sodengheimer forsøgte at trænge igennem til ham.

På få minutter udvikler en ganske almindelig ruteflyvning sig til et mareridt.

»For Guds skyld - åbn døren,« lød fra fra Patrick Sodengheimer.

På det tidspunkt var flyet ifølge GQ Magazine nede på godt 7,5 kilometers højde, og langsomt var panikken begyndt at sprede sig hos passagerne.

»Åben den fucking dør,« fortsatte Patrick Sodengheimer, inden han fik et koben i hånden og forsøgte at bryde døren op. Klokken var 10:39:33. Otte minutter efter Andreas Lubitz begyndte nedstigningen.

»Terræn, terræn«

I cockpittet begyndte alarmsystemet så småt at give lyd fra sig. Flyet var kun i tre kilometers højde og dermed alt for tæt på jorden.

Men nedstigningen fortsatte, og Patrick Sodengheimer forsøgte desperat at tvinge sig adgang til cockpittet. Passagerne kunne ikke gøre andet end blot at se på.

Andreas Lubitz kunne med hjælp fra en knap inde i cockpittet forhindre Patrick Sodengheimer i at komme ind. En sikkerhedsforanstaltning man har foretaget efter 11. september 2001, så terrorister ikke kan tvinge sig adgang til cockpittet.

»Terræn, terræn. Træk op, træk op,« lød det fra flyets alarmsystem ifølge rapporten klokken 10:40:41. Andreas Lubitz havde i mellemtiden taget en iltmaske på, skriver GQ Magazine.

Foto: Anne-Christine Poujolat
Foto: Anne-Christine Poujolat Foto: ANNE-CHRISTINE POUJOULAT
Vis mere

Flyet var nu nede på blot to kilometers højde, og på lydoptagelserne høres Andreas Lubitz vejrtrækning, alarmerne fra cockpittet, passagernes skrig og Patrick Sodengheimers forsøg på at trænge igennem døren til cockpittet.

Klokken 10:41:06 stopper optagelserne.

Germanwings Flight 9525 bragede direkte ind i et bjerg i De Franske Alper med 648 kilometer i timen. Alle ombord døde på stedet.

Artiklen har tidligere været bragt på bt.dk. Vi bringer den igen torsdag i anledning af, at det er et år siden den tragiske ulykke. Artiklen er bygget på data fra BEA's efterforskningsrapport samt GQ Magazines rekonstruktion af de sidste minutter.