Rejser, dyre middage og shoppeture er for de fleste studerende noget, der skal spares sammen til. En norsk virksomheden har dog 'løsningen' på, hvordan du kan have råd til det hele.

Et studielån? Eller en såkaldt sugardaddy? De fleste ville formentlig foretrække den første mulighed - hvis de vel og mærke skulle vælge. Ikke desto mindre kører en ny, norsk reklame på, at en sugardaddy (en ældre, velhavende mand, der forsørger en ofte yngre, smuk kvinde, mod hun går ud med ham og evt. har sex med ham) lige skulle være sagen som kvindelig studerende.

Det skriver det norske VG, og firmaet bag reklamen, der kalder sig richmeetbeautiful.no, har mødt massiv modvind. Sloganet lyder som følgende: »Hej studerende! 0,- i studielån? Date en sugardaddy.«

Derudover er der et billede af en sugarbabe, altså en ung kvinde, i meget lidt tøj på reklamen. På firmaets hjemmeside skriver de til studerende kvinder:

»Du gør en indsats for at se godt ud, og du fortjener at blive behandlet i overensstemmelse med det. Mændene i RMB kender det og vil gøre alt for at komplimentere dig og få dig til at indse, at en kvinde, der ser så godt, skal have det at vide med shopping og eksotiske rejser.«

Det norske 'Freethem', der bekæmper menneskehandel og seksuel udnyttelse, har delt reklamen på deres Facebook side, hvor de tager stærkt afstand fra den.

»Hvad er egentlig forskellen på sugardating og prostitution? Sidst vi tjekkede var både alfons og sexkøb ulovligt her i landet,« skriver siden Freethem.no og fortsætter:

»Ifølge markedsføringsloven er det ulovligt, hvis reklamer er kønsdiskriminerende - altså stødende og nedsættende mod mænd og kvinder. Hvad siger denne reklame mod kvindesyn og holdninger? Freethem mener, at reklamen er et klart brud på markedsføringsloven, og vi vil have Forbrugerombudsmanden på banen for at stoppe den.«

Forbrugerombud Elisabeth Lier Haugseth er stærkt kritisk over for reklamen. Hun siger, at Forbrugerombudsmanden nu grundigt vil gennemgå hjemmesidens reklame for at se, om de er i strid med loven.

»Reklamen er problematisk. Vi har modtaget flere tips om reklamen. Ikke kun reklamenerne, der kører rundt i bybilledet, men også reklamer, de har haft på forskellige radiokanaler og på Youtube,« siger Haug Seth til VG og fortsætter:

»Vi er især skeptiske over, at hjemmesiden vægter så meget på det økonomiske, hvor kvinderne blandt andet kommer til at få gaver og rejser, og at den især er rettet mod kvindelige studerende, der ikke har den bedste økonomi. Markedsføringsloven siger, at det er ulovligt at lave sexistiske reklamer. Vi vil undersøge, om reklamen også overtræder også den etiske markedsføring.«

Et andet norsk medie, nemlig tv2.no, havde så sent som i sidste uge en historie om den norske studerende 'Mia', der forsødede sit liv med en sugardaddy.