Alt lige fra kapring til bortførelse af rumvæsner. Teorierne har været mange, når det handler om flyet MH370, der for snart tre år siden forsvandt sporløst.

Det forsvundne fly er det største mysterium i luftfartens historie. Kort efter klokken et om natten den 8. marts 2014, blev de sidste ord sagt fra cockpittet på flyet.

»Good night Malaysian three seven zero.«

Mindre end en time senere var al kontakt til flyet tabt. I dag - snart tre år senere - ved man endnu ikke, hvad der helt præcist gik galt.

Her ses skyggen fra et af de fly, der har deltaget i jagten på at finde det forsvundne MH370 over Det Indiske Ocean. Vis mere

Australske, malaysiske og kinesiske myndigheder har ledt efter MH370, siden det forsvandt. Et kæmpe havområde på 120.000 kvadratkilometer er blevet undersøgt i Det Indiske Ocean, men indtil videre er kun enkelte vragrester - blandt andet en del af en vinge - fundet.

De få spor betød tirsdag, at man helt har indstillet eftersøgningen af det forsvundne fly.

»Trods enhver indsats på at bruge den nyeste teknologi såvel som modeller og råd fra de dygtigste inden for deres fag, har eftersøgningen ikke kunne finde flyet. Vi håber, at ny information vil komme frem, og at flyet på et eller andet tidspunkt i fremtiden vil blive lokaliseret,« skrev de tre lande i en fælles pressemeddelelse.

Gåden forbliver derfor uløst. Indtil videre.

Der har dog været flere teorier om, hvad der kan være sket med flyet. Tidligere blev det blandt andet meldt ud, at man arbejdede ud fra en teori om, at flyet kan være løbet tør for brændstof og derefter være styrtet ned i det Sydindiske Ocean uden for Australiens vestlige kyst, mens flyet var på auto-pilot.

Den teori har dog ikke stoppet mange andre teorier (og konspirationsteorier) i at florere. Nedenunder kan du se et udpluk af dem.

Den 29. juli forrige år, fandt man den første vragrest fra MH370 på øen Reunion. Vis mere

TEORI 1: Skudt ned af USA

En af de tidligste teorier gik på, at flyet skulle have været på vej til Diego Garcia, en britisk atol (resterne af en vulkanø, red.) i Det Indiske Ocean, hvor USA har en militærbase.

Af frygt for at en gentagelse af terrorangrebene den 11. september 2001 besluttede det amerikanske militær derfor angiveligt at skyde flyet ned, da det nærmede sig.

USA har efterfølgende nægtet, at flyet overhovedet kom i nærheden af Diego Garcia.

TEORI 2: Selvmord

En anden af teorierne om flyets skæbne går på, at piloten bevidst styrtede flyet ned.

Teorien florerede længe, da den pludselige afbrydelse af signalerne fra flyet, som fandt sted kort efter, det var lettet, kan ske manuelt fra cockpittet.

Den teori er dog senere blevet afvist som mulig.

Mange pårørende håber, at myndighederne vil fortsætte eftersøgningen. Vis mere

TEORI 3: Kapring

Umiddelbart efter flyet forsvandt fra radaren, spekulerede mange i at en eller flere af passagerne kunne have kapret flyet.

Teorien fik et boost, da det efterfølgende kom frem, at to iranske passagerer var kommet om bord på flyet ved hjælp af stjålne pas. Efterforskere rensede dog de to mænd, da intet tydede på, de havde forbindelser til terrorgrupper.

Det formodes, at de to mænd blot havde forsøgt at komme illegalt til Europa gennem Beijing, som flyet var på vej mod.

TEORI 4: Kapring - version 2

En russisk avis har hævdet, at MH370 blev kapret og fløjet til Afghanistan, hvor besætningen og passagerne blev holdt som gidsler.

TEORI 5: Elektronisk kapring

Hvis MH370 har været udstyret med Boeings nye system 'Uninterruptible Autopilot', kan flyet måske være blevet elektronisk kapret af fremmede magter eller terrorister, har Illustreret Videnskab tidligere skrevet.

Systemet blev udviklet efter angrebene på Wold Trade Center den 11. september 2001 og er designet til at fjerne både strøm og kontrol fra cockpittet og overdrage styringen af flyets autopilot via flyets Flight Management Computer til omverdenen i tilfælde af kapring om bord.

Hvis systemet er blevet hacket, kan udefrakommende have overtaget kontrollen med flyet og styrtet det ned.

Eftersøgningen er nu blevet indstillet. Vis mere

TEORI 6: Trykfald i kabinen

Flere mener, at piloterne og resten af besætningen og passagerne kan være faldet bevidstløse om som konsekvens af et muligt trykfald om bord, hvorefter flyet kan være styrtet ned af den grund.

Den teori er mange dog uenige i, for ved et trykfald vil advarselslamper lyse op, piloterne tage deres iltmasker på og indlede en nød-nedstigning for at udligne trykket.

TEORI 7: Brand i cockpittet

En voldsom brand i cockpittet kan have ødelagt alle flyets instrumenter og dræbt piloterne eller gjort det umuligt for dem at kontrollere flyet, lyder en anden teori.

En tidligere havari-efterforsker, Greg Feith, har dog skudt den teori ned, da han mener, piloterne ville have sendt nødsignaler, hvis der var opstået en brand.

»Ved en elektronisk brand vil du typisk have røg, før der er ild. Og hvis systemerne ikke virker, kan du sende et mayday-nødsignal, og piloterne kan tage iltmaskerne på,« forklarede han til NBC News.

28-årige Grace Subathirai Nathans mor, Anne, var om bord på MH370, da flyet forsvandt. Vis mere

TEORI 8: En ny Bermudatrekant

Nogle tror, at flyet fløj ind i en anden Bermudatrekant, som de mener findes i Det Indiske Ocean, og på den måde fik flyet til at forsvinde og styrte ned i havet.

TEORI 9: Bortført af rumvæsner

Når der ikke er en umiddelbar logisk forklaring, søger nogle folk en ulogisk forklaring.

Det skete også i sagen om MH370, hvor flere mente, at flyet ikke bare kunne forsvinde sporløst af sig selv. Rumvæsner kunne derfor have været involveret.

Andre lignende teorier gik også på, at flyet på mystisk vis kunne være havnet på en ø som i tv-serien 'Lost' eller være sendt tilbage i fortiden - eller til fremtiden.