Alt lige fra kapring til bortførelse af rumvæsner. Teorierne har været mange, når det handler om flyet MH370, der for præcist to år siden forsvandt sporløst.

Det forsvundne fly er det største mysterium i luftfartens historie. Kort efter klokken et om natten den 8. marts 2014, blev de sidste ord sagt fra cockpittet på flyet.

»Good night Malaysian three seven zero.«

Mindre end en time senere var al kontakt til flyet tabt. I dag - to år senere - ved man endnu ikke, hvad der helt præcist gik galt.

Australske, malaysiske og kinesiske myndigheder ledt efter MH370, siden det forsvandt. Et kæmpe havområde på 120.000 kvadratkilometer er blevet undersøgt i Det Indiske Ocean, men indtil videre er kun en enkelt vragrest - en del af en vinge - fundet.

Tidligere blev det meldt ud, at man arbejder ud fra en teori om, at flyet kan være løbet tør for brændstof og derefter være styrtet ned i det Sydindiske Ocean uden for Australiens vestlige kyst, mens flyet var på auto-pilot.

Men det har ikke stoppet mange andre teorier (og konspirationsteorier) i at florere. Nedenunder kan du se et udpluk af dem.

TEORI 1: Skudt ned af USA

En af de tidligste teorier gik på, at flyet skulle have været på vej til Diego Garcia, en britisk atol (resterne af en vulkanø, red.) i Det Indiske Ocean, hvor USA har en militærbase.

Af frygt for at en gentagelse af terrorangrebene den 11. september 2001 besluttede det amerikanske militær derfor angiveligt at skyde flyet ned, da det nærmede sig.

USA har efterfølgende nægtet, at flyet overhovedet kom i nærheden af Diego Garcia.

Artiklen fortsætter under billedet.

Her ses skyggen fra et af de fly, der har deltaget i jagten på at finde det forsvundne MH370 over Det Indiske Ocean.
Her ses skyggen fra et af de fly, der har deltaget i jagten på at finde det forsvundne MH370 over Det Indiske Ocean. Foto: POOL
Vis mere

TEORI 2: Selvmord

En anden af teorierne om flyets skæbne går på, at piloten bevidst styrtede flyet ned.

Teorien florerede længe, da den pludselige afbrydelse af signalerne fra flyet, som fandt sted kort efter, det var lettet, kan ske manuelt fra cockpittet.

Den teori er dog senere blevet afvist som mulig.

TEORI 3: Kapring

Umiddelbart efter flyet forsvandt fra radaren, spekulerede mange i at en eller flere af passagerne kunne have kapret flyet.

Teorien fik et boost, da det efterfølgende kom frem, at to iranske passagere var kommet om bord på flyet ved hjælp af stjålne pas. Efterforskere rensede dog de to mænd, da intet tydede på, de havde forbindelser til terrorgrupper.

Det formodes, at de to mænd blot havde forsøgt at komme illegalt til Europa gennem Beijing, som flyet var på vej mod.

Artiklen fortsætter under billedet.

I næsten tre år har man ledt efter spor fra MH370.
I næsten tre år har man ledt efter spor fra MH370. Foto: ATHIT PERAWONGMETHA
Vis mere

TEORI 4: Bortført af rumvæsner

Når der ikke er en umiddelbar logisk forklaring, søger nogle folk en ulogisk forklaring.

Det skete også i sagen om MH370, hvor flere mente, at flyet ikke bare kunne forsvinde sporløst af sig selv. Rumvæsner kunne derfor have været involveret.

Andre lignende teorier gik også på, at flyet på mystisk vis kunne være havnet på en ø som i tv-serien 'Lost' eller være sendt tilbage i fortiden - eller til fremtiden.

TEORI 5: Elektronisk kapring

Hvis MH370 har været udstyret med Boeings nye system 'Uninterruptible Autopilot', kan flyet måske været blevet elektronisk kapret af fremmede magter eller terrorister, har Illustreret Videnskab tidligere skrevet.

Systemet blev udviklet efter angrebene på Wold Trade Center den 11. september 2001 og er designet til at fjerne både strøm og kontrol fra cockpittet og overdrage styringen af flyets autopilot via flyets Flight Management Computer til omverdenen i tilfælde af kapring om bord.

Hvis systemet er blevet hacket, kan udfrakommende have overtaget kontrollen med flyet og styrtet det ned.

Artiklen fortsætter under billedet.

Den 29. juli forrige år, fandt man den første vragrest fra MH370 på øen Reunion.
Den 29. juli forrige år, fandt man den første vragrest fra MH370 på øen Reunion. Foto: RAYMOND WAE TION
Vis mere

TEORI 6: Trykfald i kabinen

Flere mener, at piloterne og resten af besætningen og passagerne kan være faldet bevidstløse om som konsekvens af et muligt trykfald om bord, hvorefter flyet kan være styrtet ned af den grund.

Den teori er mange dog uenige i, for ved et trykfald vil advarselslamper lyse op, piloterne tage deres iltmasker på og indlede en nød-nedstigning for at udligne trykket.

TEORI 7: Brand i cockpittet

En voldsom brand i cockpittet kan have ødelagt alle flyets instrumenter og dræbt piloterne eller gjort det umuligt for dem at kontrollere flyet, lyder en anden teori.

En tidligere havari-efterforsker, Greg Feith, har dog skudt den teori ned, da han mener, piloterne ville have sendt nødsignaler, hvis der var opstået en brand.

»Ved en elektronisk brand vil du typisk have røg, før der er ild. Og hvis systemerne ikke virker, kan du sende et mayday-nødsignal, og piloterne kan tage iltmaskerne på,« forklarede han til NBC News.

TEORI 8: En ny Bermudatrekant

Nogle tror, at flyet fløj ind i en anden Bermudatrekant, som de mener findes i Det Indiske Ocean.

Eftersøgningen er nu blevet indstillet.
Eftersøgningen er nu blevet indstillet. Foto: ABIS CHRIS BEERENS/AUSTRALIAN DE
Vis mere