Hverken personale eller kunder i en af Københavns store BR-butikker har hørt om Legos kontrovers med den kinesiske kunstner og systemkritiker Ai Weiwei.

Mediestorm eller ej – i legetøjskæden BR har hverken personale eller kunder hørt om Legos kontrovers med den verdenskendte kinesiske kunstner og aktivist Ai Weiwei. Lego nægter at sælge en stor ladning klodser til Ai Weiwei, som ønsker at udføre et kunstværk, som skarpt kritiserer det kinesiske styre. Principielt vil Lego ikke støtte projekter med en politisk dagsorden.

Sagen har udløst en storm på de sociale medier og ført til grundig pressedækning i både Danmark og udlandet.

Men kunderne køber uanfægtet klodser, som de altid har gjort i BRs store specialafdeling for Lego-legetøj, som Berlingske besøgte i den forløbne uge. Og det er ikke spor mærkeligt, mener legetøjskonsulent og en af verdens førende legetøjsforskere Jørn Martin Steenhold.

»Den såkaldte konflikt går hen over hovedet på den almindelige forbruger, fordi der er tale om en politisk, intellektuel konflikt, som er bragt på banen af kunstneren selv ved hjælp af nyttige idioter i pressen og på de sociale medier. For den almindelige forbruger får det overhovedet ingen indflydelse,« siger han.

Julehandel så småt i gang

Men lad os tage en tur i marken og tage pulsen på stemningen blandt Legos kunder. I København er julehandlen så småt ved at komme i gang. Magasins grantræer og de mange små lys på facaden er på plads. Overfor, på Magasintorvet, ligger en af Københavns velassorterede BR-butikker, som har en stor separat afdeling for Lego-klodser.

Det er onsdag, og stormen på de sociale medier har raset i flere dage. Berlingske bragte sagen på forsiden tirsdag, da udenrigsminister Kristian Jensen (V) opfordrede Lego til at stå fast og Ai Weiwei til at indkøbe sine klodser i butikkerne. Politiken og Kristeligt Dagblad har ligeledes haft konflikten mellem nationalklenodiet Lego og systemkritikeren og kunstneren Ai Weiwei på forsiden i den forløbne uge.

Det interessante spørgsmål er selvfølgelig, om stormen på de sociale medier risikerer at ødelægge både julefreden og -handlen for Lego. Onsdag eftermiddag tilbringer Berlingske en halv times tid i en af Københavns store BR-butikker i Indre By med at spørge legetøjskunderne om konflikten.

Men ingen har hørt om Legos kontrovers med Ai Weiwei, og efter at have lyttet til Berlingskes forklaring om sagen, køber de Lego alligevel. Børnene elsker jo klodserne.

»Fordi der er et par hundrede tusinde globalt på Facebook, der reagerer på konflikten mellem Lego og Ai Weiwei, så er det jo ingenting i forhold til størrelsen af markedet. Desuden føler mange af dem, der er på Facebook, sig forpligtede til at reagere. Det er noget, de mener, de skal gøre. Derfor er der måske ingen essens i reaktionen. I realiteten er det bare en reaktion for reaktionens skyld, hvorimod selve sagen er mange mennesker totalt uvedkommende.

Men pressen kan selvfølgelig godt lide at dyrke den, fordi der er lagt op til en konflikt. Der er også altid nogle, som har en vis hånlighed over for de multinationale selskaber, som mange godt kan lide at slå på,« siger Jørn Martin Steenhold.

Ryster på hovedet

Hos BR på Magasintorvet ryster den unge ekspeditient i denrøde T-shirt på hovedet. Nej, hun har ikke hørt noget om nogen kampagne mod Lego. To midaldrende kvindelige kunder giver samme svar, ligesom BR-butikkens anden ældre ekspeditient. Ingen af dem kender noget til sagen.

En mor på omkring de 40 og hendes datter på ti diskuterer et fødselsdagsindkøb.

»Så kan hun få Lego og så en lille ting mere – så passer det med pengene,« siger moderen.

Her er måske en politisk bevidst kunde. Men nej, hun har ikke hørt om sagen med Ai Weiwei, men er da meget interesseret, da Berlingske forklarer.

»Kunne det få dig til at lade være med at købe Lego,« spørger avisens udsendte.

»Ja, det kunne det faktisk godt,« svarer moderen.

Men lidt efter betaler hun for Lego-æsken ved disken, mens datteren ser til, og Berlingske diskret holder sig i baggrunden.

Avisen trækker endnu en nitte hos en yngre asiatisk udseende dame, som tydeligvis ikke forstår Berlingskes forklaring, som ellers afleveres på hæderligt skoleengelsk.

»Ah, bricks,« siger hun smilende og tager en æske Lego fra hylden.

Man bliver immun

Mens legetøjskonsulent Jørn Martin Steenhold mener, at konflikten mellem Lego og Ai Weiwei grundlæggende er elitær, så har adm. direktør Sune Bang fra Kommunikationsbureauet København en anden forklaring på, hvorfor sagen ikke påvirker Legos kunder:

»Hvis man bliver bombarderet med negative historier, så bliver man til sidst immun. Møder man hver time en eller anden form for shitstorm på Facebook, så ender det med, at man ikke lægger så meget vægt på det. Medmindre man er meget engageret i selve sagen, så vil rigtig mange springe op og falde ned på den,« siger han.

Hårdt og unuanceret

»Der er mange sager, hvor folk involverer sig, fordi de har en mening om den, og den er en del af deres værdier. Men der er også nogle sager, hvor man bliver optændt, fordi der skabes en form for fællesskab, man gerne vil være med i og derfor erklærer sig enig. Men det stikker bare ikke så dybt, selvom sproget og formen på de sociale medier er meget direkte, hård og unuanceret. Det er også tilfældet her,« siger Sune Bang.

Han kalder hele sagen for forudsigelig, fordi den er udtryk for en ny, stærk tendens til, at shitstorme er blevet en afgørende del af de sociale mediers natur og eksistensberettigelse.

»Her kan mange så nemt slå sig sammen og påvirke eller ligefrem vælte de store. Det er blevet meget enkelt at køre en stærk moralsk kampagne på globalt niveau, og vi har set mange eksempler på store virksomheder eller personer, der har lagt sig fladt på maven og undskyldt for ting, de tidligere aldrig ville have undskyldt for,« siger Sune Bang, som mener, at Lego er en del af en ny modbevægelse, hvor stadig flere virksomheder siger fra over for pres skabt gennem kampagner på de sociale medier.

I BR-butikken kæmper en rødhåret irsk kvinde med at holde styr på sine fire børn. Hun kender heller ikke Legos kontrovers med Ai Weiwei:

»Jeg har set på tv, at en kunstner byggede et helt hus af Lego-klodser med trapper og vinduer og det hele, så de har før været en del af kunst-projekter,« siger hun og præsenterer sig selv som kunstner. Derfor bryder hun sig ikke om, at kunstnere nægtes adgang til råmaterialer.

Børnene er ivrige

Sagen kunne godt få hende til at vælge Lego fra, siger hun, men børnene river ivrigt Lego-æsker ned fra hylden og hiver i deres mor for at få hendes opmærksomhed.

»Der er jo altid et pres fra børnene,« siger hun.

Godt nok er der et stykke tid til jul, men tippet herfra er, at Lego må melde udsolgt i butikkerne som forventet.

SE LISTEN HER