Hvert år glemmer danskerne for over 400 millioner kroner i ubrugte gavekort. Det viser en undersøgelse fra Deloitte fra 2012.

Hverken Deloitte, Forbrugerrådet Tænk eller Dansk Erhverv har lavet en undersøgelse siden, men de oplyser alle, at de regner med, at tallet er steget.

Undersøgelsen fra 2012 viste, at knap hver 10. forbruger ikke fik brugt sit gavekort. Det svarer til, at omkring 400 millioner kroner går tabt om året.

Og den tendens er sandsynligvis den samme i dag, mener partner og forbrugerekspert i Deloitte Peter Mølkjær.

»Gavekort kan opleves som besværligt, fordi man skal gøre noget aktivt for at indløse det,« sagde han i januar i 2017 ifølge Ritzau og opfordrede forbrugerne til at give kontanter i stedet for gavekort.

Forbrugerrådet Tænk oplyser, at man som udgangspunkt kan bruge gavekort og tilgodebeviser i tre år fra udstedelsesdatoen - med mindre andet er oplyst, da man købte kortet, eller at det specifikt står på gavekortet. Eneste anke er, at værdien af gavekortet forsvinder, hvis forretningen går konkurs.

Tænk har herunder lavet fem ting, man skal holde øje med som forbruger:

I Norge blev en lignende undersøgelse lavet i 2010. Den viste, at hele 1,8 milliarder kroner blev glemt i gavekort af nordmændene, skriver TV2.no.

Her anbefaler Pia C. Høst, der er norsk forbrugerrådsekspert, at man sætter en alarm nogle dage før gavekortets udløb for at huske at bruge gavekortet.

Hun mener samtidig, at gavekort er en uskik fra butikkernes side.

»Det er fedt at kunne vælge frit mellem skjorter i en butik, men det er dårlige vilkår for forbrugeren, at man for eksempel ikke kan bruge gavekortet på udsalgsvarer, eller at der overhovedet er en udløbsdato. Der har butikken tænkt på sig selv og ikke forbrugeren,« siger hun til TV2.no.

Flere danske firmaer har forsøgt at komme gavekortproblemet til livs.

Der findes apps, som for eksempel 'Swipty', der digitaliserer ens gavekort ved, at man scanner. Pointen er, at man så har dem på mobilen og dermed slipper for at skulle huske den fra skuffen, inden man køber tøj.