En dansk reklame for tv-stationen TV 2 har taget udlandet med storm, og flere udenlandske medier kalder filmen for en decideret Trump-modgift.

I reklamen mødes en masse forskellige mennesker i et stort rum. De er alle defineret ved at være en del af forskellige grupper i samfundet. Nogle er unge, andre gamle. Nogle tjener mange penge, men andre ingen penge tjener.

'Der er os, og der er dem. Dem med de høje indtægter, og dem uden. Dem som vi stoler på, og dem vi går uden om. De nye danskere og dem, der altid har været her. Dem fra landet, og dem, der aldrig har set en ko,' lyder det blandt andet i reklamen.

Trods deres forskelligheder finder de mange mennesker dog hurtigt ud af, at de har mere tilfælles, end først antaget.

De bliver alle stillet en række spørgsmål, og hurtigt viser det sig, at selvom man måske ikke har samme hudfarve, alder eller indkomst, kan man sagtens have både det at være bonusfar, mobbeoffer eller danseglad som fællesnævner. Vi er med andre ord allesammen bare mennesker, der deler mere, end man lige kan se med det blotte øje.

Det budskab er nu nået ud over de danske grænser, hvor flere internationale medier har grebet reklamen i kølvandet på præsident Donald Trumps nyligt indførte indrejseforbud for statsborgere fra Irak, Iran, Somalia, Sudan, Yemen, Syrien og Libyen. Forbuddet har allerede gjort, at flere er strandet i lande rundt om i verden uden mulighed for at vende hjem til USA, og ifølge mediet Mashable, er den danske reklame derfor en perfekt Trump-modgift lige nu.

'Denne danske reklame er måske den bedste modgift til Trump' skriver mediet på deres Twitter-profil, som har mere end otte millioner følgere.

'Nogle gange er det svært at finde de ting, som vi, som mennesker, har tilfælles. Vi lever i tider hvor 'os vs dem' fortællingen er blevet mainstream. Vi bliver fanget i bagateller og risikerer at miste blikket for det, der binder os, snarere end skiller os,' skriver Mashable.

Fordi reklamen også er blevet udgivet med engelske undertekster, har den haft mulighed for at gå sin sejrsgang i udlandet, hvor også den canadiske udgave af Huffington Post har opdaget - og er blevet meget begejstret for - den danske reklame.

'Før du ser denne danske reklame for en tv-station, bør du hente et lommetørklæde. Kom så... du får brug for det,' skriver Hufftington Post.

Den danske reklame for TV 2 er vist mere end fem millioner gange på Facebook i sin danske version.

Du kan se hele reklamefilmen herunder.