Da en udenlandsk pilot ansat i Turkish Airlines for nylig skulle op til sin halvårlige simulatortest, fik han en oplevelse, han aldrig havde troet, han skulle komme ud for...

Testen gik ud på, at han skulle bevise over for en tyrkisk instruktør, at han kunne klare en række forskellige situationer i en simulator. Instruktøren var samtidig eksaminator og repræsenterede i den sammenhæng de tyrkiske luftfartsmyndigheder. 

LÆS OGSÅ:

- Vi gik op i briefingrummet, hvor instruktøren udfyldte alle papirerne, som normalt først laves efter flyvningen i simulatoren. Han udfyldte papirerne efter en skabelon, som han havde i tasken. Selv den skriftlige kommentar var en direkte afskrift. Han gav altså mig og min kollega karakterer, før vi overhovedet havde fløjet, fortæller piloten, der ønsker at være anonym til Politiken Søndag.

Han fortsætter:

- Mens vi var ved at flyve, så jeg ud af øjenkrogen, at han ikke fulgte med i det, vi lavede. Senere så jeg i reflektionen fra min siderude, at han sad og så pornofilm på sin smartphone. Han havde altså allerede ladet os bestå, alt var udfyldt, og alligevel holdt han ikke øje med det, vi lavede. Det er det mest useriøse, jeg har været med til, siger piloten til Politiken.

Den pågældende pilot er en af 13 udenlandske piloter, som Politiken har interviewet. De har alle været ansat i Turkish Airlines inden for det seneste år. Politiken har den seneste uge afdækket, hvordan mange af de tyrkiske piloter i Turkish Airlines ifølge deres udenlandske kolleger er så elendige til engelsk, at de ofte ikke forstår, hvilke instrukser de får fra flyvekontrollen, og derudover er de så dårligt trænet, at de har svært ved at flyve uden hjælp fra autopiloten.

Beretningerne får nu formanden for de danske piloter, Lars Bjørking, til at reagere. Han frygter for danske passagerers sikkerhed, når de rejser med Turkish Airlines. Flere gange dagligt flyver Turkish Airlines mellem København og Istanbul. Herhjemme er det Trafikstyrelsen, der skal tjekke, om de udenlandske fly, der lander i Danmark, lever op til de internationale sikkerhedskrav. Det sker via stikprøvekontroller, hvor styrelsen blandt andet tjekker flyenes tekniske stand, og om piloterne har de nødvendige certifikater.

Lars Bjørking mener, at kontrollen rammer ved siden af.

- Det nytter ikke noget blot at se, om dæktrykket er i orden, og om piloten har det rigtige certifikat, hvis de ting, der kan udgøre en fare for passagerernes sikkerhed, er nogle helt andre. For eksempel at en pilot kan få et certifikat, selv om piloten ikke kan klare sine simulatortests og ikke kan tale tilstrækkeligt engelsk, siger han til Politiken.