Flere elever med udenlandsk baggrund er delvis årsag til, at svenske skoleelever klarer sig dårligere i test.

Stockholm: Når svenske skoleelever klarer sig dårligere end tidligere, kan det blandt andet skyldes et stigende antal elever med udenlandsk baggrund.

Det viser en rapport fra den nationale skolemyndighed, Skolverket, der har analyseret årsagerne til, at eleverne klarer sig dårligere i Pisa-undersøgelserne.

Ifølge rapporten kan en lille, men ikke ubetydelig del af de dårligere Pisa-resultater siden år 2000 forklares med flere elever med udenlandsk baggrund.

- Dette er en meget vigtig rapport, der viser, at skolesystemet skal blive bedre til at støtte de elever, der kommer hertil, siger undervisningsminister Gustav Fridolin i en kommentar til rapporten.

Blandt andet skyldes 22 procent af de studerendes faldende resultater i matematik og læseforståelse skoleelever med udenlandsk baggrund.

Andelen af svenske skoleelever, som ikke bliver erklæret gymnasieegnede, er steget fra godt ti procent til lige over 14 procent, hvilket ifølge rapporten kan skyldes, at flere elever med udenlandsk baggrund kommer til Sverige efter skolestart.

/ritzau/TT