Jerusalem. Ingen kvinder eller piger fik en plads i specialudgaven af en brochure, som er blevet udgivet af møbelgiganten Ikea i Israel.

Men det er ikke det, som den svenske møbelkæde står for, og derfor er brochuren trukket tilbage. Det fortæller Josefin Thorell, der er talskvinde for Ikea.

»Dette er ikke noget, som er gået igennem os. Vi har været meget tydelige omkring, at dette ikke er det, som Ikea-varemærket står for,« siger hun til det svenske nyhedsbureau TT.

Brochuren blev distribueret til strengt ortodokse jøder i Israel, og ifølge talskvinden har franchisetagere selv stået for produktet, der er målrettet den specifikke målgruppe.

Ikea i Israel siger, at varehuset har fået forespørgsler om et sådant produkt. Derfor ville varehuset forsyne kunderne med "produkter og løsninger", som retter sig mod de ultraortodokse jøders livsstil.

Israelerne har dog siden indset, at dette var en fejl, og de beklager hændelsen.

»Vi indser, at folk er oprørte over dette, og at brochuren ikke lever op til de vurderinger, som Ikea står for, og derfor undskylder vi episoden,« siger Ikeas chef i Israel, Shuky Koblenz, ifølge TT.

Det er ikke første gang, at Ikea udgiver brochurer, der er blottet for piger og kvinder.

I efteråret 2012 udgav varehuset således et katalog i Saudi-Arabien uden kvinder.

Efter den episode har Ikea skærpet kontrollen med lokale og regionale udgivelser.

/ritzau/