Din babys mulighed for indlæring afhænger af, om du giver din baby en tablet eller en bog. Det hævder en britisk hjerneforsker ifølge The Sunday Times.

Forskerens påstand er, at en baby lærer hurtigere, hvis du giver babyen en tablet fra fødslen, end hvis du giver den en bog.

Tidligere studier af børns brug af tablets har ellers vist, at børn, der tilbringer meget tid bag en skærm, kan få ødelagt evnen til at aflæse andre mennesker.

Læs også:

Alligevel anbefaler den britiske hjerneforsker, der er i gang med et større studie på området, at nyfødte babyer bør tilbringe tid med en tablet fra fødslen.

Det skyldes, at tablets stimulerer nyfødtes hjerner meget hurtigere end en bog, hævder Annette Karmiloff-Smith, der er hjerneforsker og leder af studiet ved London Universitet i Birkbeck.

Den britiske hjerneforsker har tidligere lavet undersøgelser på et mindre antal babyer, der var henholdsvis seks og 10 måneder gamle. Undersøgelsen viste, at babyerne nemmere kunne genkende tallet tre, hvis det blev vist til dem på en tablet.

Læs også:

Det skyldes, at babyers visuelle system er tiltrukket af bevægelser, forklarer Annette Karmiloff-Smith.

»Bøger er statiske. Når man observerer en baby med en bog, er babyen udelukkende interesseret i den lyd, der kommer, når man bladrer siderne igennem,« siger hun til The Sunday Times.

Derfor mener hun, at forældre bør give deres baby en tablet fra fødslen, fordi tablets har bevægende billeder og lyde, der kan udvikle barnets hjerne hurtigere.

I øvrigt er babyer meget hurtige til at lære at betjene en tablet – endda hurtigere end voksne, hævder Annette Karmiloff-Smith, der i øjeblikket er ved at gennemføre et større studie af flere hundrede babyer og småbørn. En undersøgelse, der sammenligner babyer, der bruger tablets, med babyer, der ikke gør.

Endnu er resultaterne uvisse. Alligevel forventer Annette Karmiloff-Smith, at babyer, der bruger tablets, vil vise en større indlæringsmæssig udvikling.

Læs også:

BT har forelagt påstanden for Albert Gjedde, der er professor i hjernebiologi på Københavns Universitet.

Til trods for at Albert Gjedde ikke har kendskab til den konkrete forskning, mener han, at påstanden bør tages med et gran salt, da den ikke kan begrundes videnskabeligt.

Desuden frygter han, at barnets udvikling af sociale kompetencer kan komme til at lide voldsomt, hvis en baby bliver præsenteret for en tablet fra fødslen.

»Der er mange undersøgelser, der viser, at vi tiltrækkes af TV, computers, smartphones og tablets på måder, der minder om afhængighed, fordi de fastholder os med deres lyde og farver. Lydene fra en tablet fastholder barnets opmærksomhed, men de bidrager ikke til barnets udvikling af evner til samvær med medmennesker og omverdenen,« forklarer han.

Se også:

Børns brug af tablets kan også få negative følger for visse mekanismer i hjernen, mener han.

»Hvis man kun ser verden fra en to-dimensionel skærm, kan det være svært at udfolde sociale evner i hjernen og at få evnerne til at virke, som de skal, fordi de er baserede på en tre-dimensionel omgang med medmennesker og omverden med påvirkninger i form af bevægelser og lugte for eksempel,” siger han.

Det er Troels Wesenbjerg Kjær, der er hjerneforsker og specialansvarlig overlæge på Neurofysiologisk Center på Roskilde Sygehus, enig i.

Selvom Troels Wesenbjerg Kjær ikke vil afvise, at brugen af tablets kan skærpe indlæringen hos babyer på visse punkter, mener han ikke, at brugen af tablets kan skærpe indlæringen på et generelt plan.

»Når man skal skærpe sin hjerne, findes der nogle træningsformer, der er bedre til et bestemt problem end andre. Og der er ingen tvivl om, at der findes ting, som man lærer bedre med en tablet, men man skal være meget forsigtig med at sige, at man lærer generelt bedre med en tablet,« siger han.

Læs også:

Skal man for eksempel være god til at spille fodbold, kan det af praktiske årsager kun foregå på fodboldbanen, uddyber han.

Troels Wesenbjerg Kjær mener dog ikke, at babyer bør afholdes fra at bruge tablets. Alligevel mener han, at babyers brug af tablets bør begrænses.

»Et barn, der er ved at vokse har brug for noget stimulation, men det har også brug for hvile. Og hvis forældrene tror, at børnene bliver dobbelt så lykkelige ved at have dobbelt så lang tid med en tablet nede i vuggen, så kommer de til at skade deres børn,« vurderer han.