Da den italienske kystvagt lørdag bjærgede Costa Concordias sorte boks, bjærgede de med al sandsynlighed en vigtig brik i opklaringen af, hvad der skete forud for forliset.

Den sorte boks er nemlig enhver skibsulykkes flue på væggen, der sladrer om, hvad der er sket på broen. Ofte er det i den sorte boks, svarene ligger, forklarer maritime havariundersøger Lars Jacobsen fra Den Maritime Havarikommision i Danmark.

- Det er et væsentligt instrument, en væsentlig kilde til datafremskaffelse, siger Lars Jacobsen til bt.dk.


Han vil ikke gå ind i de konkrete omstændigheder omkring Costa Concordias forlis, men fortæller om den sorte boks’ generelle færdigheder.

Fra den sorte boks - der rent fysisk er orange, så den er let genkendelig på åbent hav - kan de italienske myndigheder givetvis hive informationer om skibets kurs, fart og radarbilleder ud, der kan vise sig nyttige, når man skal finde ud af, hvordan ulykken kunne ske.

- Den sorte boks optager tekniske informationer om skibets maskineri og navigation, kurs, fart og radarbilleder og alle mulige indstillinger af væsentlig art. Det er data, som enhver havariundersøger typisk vil være interesseret i at få at vide efterfølgende for at kunne danne sig et billede af situationen, siger Lars Jacobsen.

Indtil videre er det blandt andet uklart, hvor langt fra land skibet egentlig var, da det ramte klippen. Kaptajn Francesco Schettino har forklaret, at skibet var 300 meter fra kysten, mens efterforskningslederen, Francesco Verusio, har udtalt, at det var 150 meter. Den sorte boks kan give det definitive svar.

Men det er ikke kun konkret teknisk data, den sorte boks sladrer om. Den opsamler nemlig også, hvad der bliver sagt og kommunikeret på broen.

- Der er mikrofoner på broen, og lydoptagelserne bliver gemt. Det kan være af væsentlig interesse at høre, hvad der er blevet sagt, og hvad der bliver sagt i telefon eller via andre kommunikationssystemer, siger Lars Jacobsen.

- Den kan også give oplysninger om alarmer, der er kommet ind. Brandalarmer eller vandstandsalarmer. Det sidste kan være relevant, når der her er tale om lækage, som der er her, siger han.

Men den sorte boks gør ikke opklaringsarbejdet alene, siger Lars Jacobsen.

- Den giver aldrig svar alene. Undersøgelser af en ulykke indbefatter mange, mange data, og forklaringer fra de involverede personer, er også vigtige, siger han.