Google Music skal sikre, at den amerikanske it-gigant får sin del af markedet for musik på nettet.

Google er ikke tilfreds med stort set at eje markedet for søgemaskiner og have fået et godt greb i mobilkunderne med dets Android-software. Nu vil firmaet også have en bid af musikindustrien på nettet.

Onsdag amerikansk tid lancerede Google sin Google Music-forretning, som skal konkurrere med Apples iTunes, der i øjeblikket er kongen af musiksalg på nettet. I første omgang er det dog kun for kunder i USA.

Google Music bliver lanceret i samarbejde med store pladeselskaber som EMI, Universal og Sony samt en række mindre uafhængige selskaber.

Den vigtigste funktion i Google Music er, at brugeren kan købe musik gennem Android Market, som bruges til at downloade software til telefoner med Google-software. En sang kommer til at koste 99 cent eller 5,45 kroner.

Brugere af musikforretningen kan gratis gemme og streame op imod 20.000 numre på Googles servere, hvilket i denne sammenhæng kaldes for cloud-computing.

Ukendte kunstnere kan også oploade deres numre på Google Music. Gennem den såkaldte "Artist Hub" betaler musikerne 25 dollar for at lægge musikken ud, navngive numre og prissætte den.

/ritzau/Reuters