Internettet kunne slet ikke være i sig selv, da undertøjsmærket Calvin Klein offentliggjorde deres smukke fyldige kampagnemodel og kaldte hende ’plus size’. Folk mente nemlig, at hun havde en ganske almindelig krop. Men der var bare ét problem.

Det er ikke første gang, almindelige mennesker føler sig stødt over, at tøjfirmaer vælger at kalde lige så almindelige mennesker for ’plus size’ og således kan give unge piger en forestilling om, at de vejer for meget.

Men denne gang tager kritikken en uventet drejning.

Sagen om Calvin Kleins fyldige model Myla Dalbesio tog sin begyndelse onsdag, da skuespilleren Catherine Tydesley tweetede et billede af den 29-årige amerikanske model og tidligere Miss Wisconsin Teen USA i et sæt af det ikoniske mærkeundertøj ved siden af teksten ’Calvin Kleins første plus size-model.

Under billederne skrev Catherine Tydesley:

’Fortæl mig, at det her er en joke?? PLUS size?!?! Tillykke med, at I har givet en ny generation af unge piger spiseforstyrrelser og usikkerheder.’

Hun blev hurtigt bakket op af flere internetbrugere, der fandt det decideret upassende, at undertøjsmærket kaldte modellen stor og var med til at fremprovokere urealistiske idealer.

’I skulle skamme jer! ’Plus size’ mig i røven!’ og ’nu forstår man, hvorfor vi er så forskruede i vores syn på kroppe’ var nogle af de kommentarer, Calvin Kleins reklame tiltrak sig.

Der var bare ét problem.

Calvin Klein havde nemlig aldrig nogensinde kaldt Myla Dalbesio og hendes str. 42 for plus size. Teksten på billedet kom nemlig ikke fra firmaets reklamebureau. De havde aldrig betragtet hende som plus size - og kampagnefotoet af den amerikanske model var i øvrigt to år gammelt.

Dengang sagde en talsperson for Calvin Klein til New York Times:

»Billederne fra den nye ’Calvin Klein Underwear Perfectly Fit’-kampagne viser modellerne Myla Dalbesio, Jourdan Dunn, Amanda Wellsh, Ji Hye Park og mærkets ansigt udadtil, Lara Stone, i forskellige sæt. Linjen er skabt for at hylde og efterkomme efterspørgslen fra forskellige kvinder, og disse billeder skal kommunikere, at vores linje er mere inkluderende og tilgængelig i flere silhuetter og i et udvidet udvalg af størrelser.«

Selv betragter Myla Dalbesio sig som værende midt i spektret af kropstyper. For slank til at være plus size og for fyldig til at være en klassisk topmodel.

Daily Star Online har forsøgt at få en kommentar fra Calvin Klein på den nye fokus, men de har ikke vendt tilbage.