Et billede på den britiske og amerikanske H&M-hjemmeside af en dreng iført en grøn hættetrøje med teksten 'the Coolest Monkey in the Jungle' har i den grad vakt opsigt.

Det skyldes først og fremmest, at drengen er sort. Det mener flere har uheldige associationer til dyreriget, og adskillige har kaldt det for racisme.

Det svenske tøjmærke har allerede været ude for at undskylde, og de har trukket billedet tilbage fra deres hjemmeside.

»Billedet er nu blevet fjernet fra alle H&Ms platforme, og vi undskylder over for alle, der er blevet stødt af billedet,« lød det mandag.

Men shitstormen har tiltaget og i løbet af natten til tirsdag har flere kulturstjerner kritiseret det.

Heriblandt den canadiske musiker Abel Tesfaye bedre kendt som 'The Weeknd', som af flere omgange har ageret samarbejdspartner med virksomheden. Han tager nu offentlig afstand fra H&M.

'Jeg vågnede op her i morges i chok og flov over dette billede. Jeg er ekstremt stødt og kommer ikke til at arbejde med H&M mere,' skriver han blandt andet på Twitter.

The Weeknd har ved to tidligere lejligheder samarbejdet med tøjmærket og optrådt til deres forårsshow i 2017, men det kommer vi formentligt ikke til at opleve igen i den nærmeste fremtid, hvis man skal tro den 27-årige 'Can't Feel My Face'-sanger selv.

Han er dog ikke den eneste kendte personlighed, der åbent har kritiseret H&M for deres billede. Også kollegaen Questlove kendt fra bandet 'the Roots' er ude med riven efter tøjmærkets ledelse. Men også sportsstjerner som Lebron James og fodboldspilleren Romelu Lukaku har råbt vagt i gevær.