Billeder afslører huller i flyvraget. Det tyder på en eksplosion indefra og ud, mener eksperter.

Zoomer man ind på vragdelene af det Airbus-fly, der i weekenden styrtede ned i Sinai-ørkenen, ser man dem tydeligt. Hullerne på indersiden af nødudgangen. Hullerne i flyskroget, hvor kanterne krøller kraftigt udad, som om noget stort med voldsom kraft er skudt ud af flyets indre.

De bemærkelsesværdige huller kan ses på nye billeder, som den britiske avis Daily Mail bringer som et stærkt bevis for, at der skete en eksplosion om bord på det russiske Metrojet-fly, som styrtede ned på Sinai-halvøen i Egypten for en uge siden med 224 mennesker om bord,, og indtil videre har det været en gåde, hvad der fik det russiske Airbus A321 fra flyselskabet Metrojet til at styrte til jorden.

Derfor er billederne, som er taget af det russiske nyhedsbureau Tass, interessante, fordi de ifølge britiske eksperter tyder på, at der er sket en eksplosion ombord på flyet, og at hullerne stammer fra splinter fra det, der kan være en bombe. At der er sket en eksplosion om bord bestyrkes af, at flyets sorte boks angiveligt viser, at der skete en ’pludselig, eksplosiv dekompression’, inden det styrede ned. Det skrev det internationale nyhedsbureau AFP fredag aften på baggrund af en hemmelig kilde tæt på efterforskningen.

23 minutter i luften

Den danske havariekspert Tom Zøll- ner Jensen er enig i, at der med stor sandsynlighed er sket en eksplosion.

»Det er de første billeder, jeg har set, hvoraf det fremgår, at der er fragmenter, som har penetreret flyets konstruktion indefra. Der er tydeligvis foregået noget voldsomt, og det er med stor sandsynlighed en eksplosion,« siger havariekspert Tom Zøllner Jensen, der er konsulent i Mill Aviation & Partners.

Han bemærker også, at indersiden af en af nødudgangsdørene er fyldt med huller.

»Der er bittesmå fragmenter og huller i på indersiden, og det kan slet ikke forekomme ved et nedslag,« siger Tom Zøllner Jensen.

Flyet var lettet fra feriebyen Sharm el-Sheikh på Sinai sydspids og havde kurs mod Skt. Petersborg i Rusland lørdag, da det efter 23 minutter i luften pludselig uden så meget som et mayday bragede til jorden fra ti kilometers højde.

Tom Zøllner hæfter sig i dag ved, at flyets vinger ligger udbrændte, men pænt ved siden af hinanden, hvilket vidner om, at de er faldet lige ned. Til gengæld mangler store dele af flyets bagerste ende. Bl.a. en del af halen, den såkaldte ’horisontale stabilisator’, der sidder vandret på haleroret og styrer flyet op og ned.

»Noget af kroppen er simpelthen væk, og den horisontale stabilisator, som altså er en meget stor konstruktion, er væk. Når den mangler, så tyder det på, at det er store kræfter, som er blevet udløst. Det er formentlig resultatet af en eksplosion,« siger Tom Zøllner.

Berygtet terrorgruppe

Flyekspert Paul Hulme Harrison, der er formand for Ingeniørforeningens Flyvetekniske Selskab, er enig i, at der kan være sket en eksplosion.

»Det er noget ganske voldsomt, som er indtruffet. Det er gået i mange stykker meget højt oppe i luften. En bombe kunne skabe det scenarie, men det kan andre ting også. Flyet får også skader af vindtrykket, og det krøller sammen, når det lander, så derfor kan man ikke på stående fod slå fast, om det lige præcis er sprængstof, der har forårsaget det tryk,« vurderer Paul Hulme Harrison.

De nye billeder bliver omtalt heftigt i de russiske medier, hvor avisen Komsomolskaya Pravda beskriver dem som: ’Sådanne huller kan være forårsaget af metalkugler, som ofte bliver brugt af terrorister som ødelæggende dele i bomber’. Dermed sættes endnu en tyk streg under teorien om, at den berygtede egyptiske terrorgruppe ‘Walayat Sinai’ (Provinsen Sinai), der hører under Islamisk Stat, står bag. Allerede på ulykkesdagen sidste lørdag tog gruppen ansvaret, og i dag får den teori opbakning af både britiske og amerikanske efterretningskilder. Den britiske premierminister David Cameron taler sågar om en ‘terrorbombe’. Indicierne er der tydeligvis, siger den danske havariekspert Tom Zøllner Jensen.

Vragbillederne vidner nemlig om, at en eksplosion hverken er udløst i motoren eller i brændstof-tanken, og sandsynligheden for at andet har udløst så kraftig en eksplosion er lille. Tilbage står bombe-motivet.

Dropper Egypten

»Der er mange indicier for, at det kan være en bombe, men vi er nødt til at afvente havarikommissionens konklusion. Det afhænger bl.a. af den signatur vi ser på billederne (hullerne, red.), om retsmedicinerne f.eks. finder sprængstof i de efterladte, hvilket kan indikere, at en eventuel bombe ikke har været i lastrummet, men i kabinen,« forklarer Tom Zøll-ner Jensen.

SAS har besluttet at droppe flyvninger til egyptiske Sharm el-Sheihk, og også de britiske og russiske luftfartsselskaber har indstillet flyvningen til feriebyen og over Sinai-halvøen.