Den gode nyhed er vel, at Boeings seneste brandproblemer ikke alene er et Dreamliner-problem. Den dårlige nyhed er, at problemet kan være langt større.

Det ser i hvert fald ud til at være status mandag, efter den amerikanske flyproducent i weekenden har udsendt en meddelelse, der gør det klart, at den frygter, der er iboende problemer i en nødsender fra producenten Honeywell.

Hele balladen startede for lidt over to uger siden, da et Boeing 787 Dreamliner-fly fra selskabet Ethiopian begyndte at brænde, efter det i timevis havde stået parkeret i London-lufthavnen Heathrow. Branden startede i en type nødsender, der er standardudstyr i alle moderne passagerjets.

Luftfartsselskaber, der benytter sig af Dreamlineren, blev bedt om at inspicere flyenes nødsendere - og specielt holde øje med, om alle ledninger var forbundet korrekt og var ubeskadigede. Men nu vælger Boeing altså at kaste et endnu større net i søen.

»Boeing beder en række operatører af 717, 737NG, 747-400, 767 og 777-fly om at inspicere nødsendere fra Honeywell. Vi tager dette skridt som følge af AAIBs (britisk luftfartsmyndighed, red.) anbefalinger,« skriver marketingschefen for Boeings passergerjet-division, Randy Tinseth, på sin blog [http://www.boeingblogs.com/randy/] og tilføjer:

»Formålet med inspektionerne er at skaffe data, der kan understøtte eventuelle beslutninger fra myndighederne. Det er vigtigt at bemærke, at nødsenderne fra Honeywell har været i brug i omtrent 20 flytyper - deriblandt Boeing, Airbus og en lang række andre Businessjets.«

Dermed gør Boeing-chefen, alt hvad han kan, for at gøre det klart, at seneste hændelse med den problemramte 787 ikke kan klassificeres som endnu et Dreamliner-problem - selvom det faktisk endnu ikke er helt klarlagt, om der er en sammenhæng mellem Heathrow-branden og det komplicerede og elektriske system på Dreamlineren.

Indtil videre er det kun Honeywell-sendere på Dreamlinere, der er blevet inspiceret. Ifølge britiske BBC har luftfartsselskaber allerede meldt om flere fejl, der er blevet lokaliseret i forbindelse med inspektionerne. Der er tale om fund af beskadigede ledninger.

Det er ikke klart, hvor mange fly det i alt er, der nu skal tjekkes, men ud fra Randy Tinseths meddelelse er det tydeligt, at der er tale om et meget stort antal - specielt hvis også Boeings hovedkonkurrent, Airbus, iværksætter en lignende inspektionsrunde. Det betyder at flymekanikere verden over nu får meget travlt med at efterse nødsenderne.

Myndighederne er givetvis spændt på, hvad inspektionerne resulterer i af fund. Nødsenderne sidder typisk i en del af flyet, hvor der ikke er en selvstændig branddetektor, skriver BBC. Det kan være med til at øge myndighedernes bekymring.