Mark Zuckerberg siger, at Facebook samarbejder med den amerikanske regering om efterforskning af Rusland.

San Francisco. Facebook vil udlevere indholdet af 3000 annoncer, der er kreeret af falske profiler og har forbindelse til et russisk selskab kendt som Internet Research Agency.

Annoncerne vil blive udleveret den amerikanske kongres, skriver nyhedsbureauet AFP.

Dermed bøjer den digitale gigant sig for et pres for at udlevere annoncerne, som menes at kunne kaste lys over mulig russisk indblanding i det amerikanske præsidentvalg i 2016.

Facebookstifter Mark Zuckerberg har i en live video på Facebook torsdag sagt, at virksomheden "arbejder aktivt" med den amerikanske regering i dens efterforskning af russisk indblanding.

Zuckerberg siger også, at han har dedikeret et hold til at gøre annoncerne tilgængelige for Kongressen.

Samtidig oplyser den sociale mediegigant, at man vil gøre politisk reklame på Facebook mere "transparent", skriver AP.

Det betyder ifølge Zuckerberg, at man vil kræve, at det oplyses, hvem der har betalt reklamerne, og hvilke andre reklamer som betaleren har på Facebook på samme tid.

Det er essentielt, fordi politiske reklamer på det social medie kan se forskellige ud, alt efter hvilke brugere der ser dem - fordi reklamernes målrettes forskellige målgrupper.

Beslutningen kommer efter et voksende pres på det sociale medie fra den amerikanske kongres.

Det er vigtigt for Kongressen at få adgang til informationen, fordi det i øjeblikket ikke er muligt at spore politiske reklamer, og hvem der sponsorerer dem, på Facebook.

Zuckerberg oplyser, at virksomheden vil ansætte 250 ekstra medarbejdere næste år, der skal arbejde på "integritet i valgkampe".

Det er dog ikke sikkert, at Facebook vil kunne give offentligheden mange oplysninger om den nuværende efterforskning af de russiske annoncer.

- Generelt er vi begrænset af, hvad vi kan sige offentligt omkring myndighedernes efterforskning, så vi vil ikke altid kunne dele vores fund med offentligheden, siger han.

/ritzau/