Umiddelbart ligner det en almindelig reklame med en mandlig model på plakaten, men når rygere nærmer sig den, begynder manden at hoste besværet.

Host. Host. En ny svensk reklame overrasker og får mange rygere til at tænke sig om en ekstra gang.

Det er det svenske apotek Hjärtet, der har lanceret kampagnen, der skal få folk til at kvitte smøgerne.

Reklamesøjlen er placeret på en central plads i den svenske hovedstad Stockholm. En røgdetektor er installeret i søjlen, så hver gang en person tænder en cigaret i nærheden, reagerer manden i reklamen på deres røg med at hoste.

Fredrik Kullberg, der er marketingdirektør på apoteket Hjärtat forklarer, at de med reklamen ønsker at gøre rygerne opmærksomme på, at røgen påvirker både dem selv og deres omgivelser.

»Al rygning er skadeligt for mennesker, og selvom man måske ikke oplever konsekvenserne nu, så kommer de senere. Så vi kan aldrig minde folk nok om det,« siger han til BT.

Budskabet er, at der er hjælp at hente for dem, der ønsker at slukke cigaretterne permanent.

Ønsker du at kvitte smøgerne, har BT her samlet en masse inspiration til hjælp

Reklamen har allerede skabt stor opmærksomhed i Sverige, men også i udlandet hvor bl.a. CNN har skrevet om den hostende reklamesøjle.

»Når man laver antirygekampagner er der altid blandede reaktioner, men de fleste rygere har også reageret positivt på kampagnen,« siger marketingdirektøren.

Det er ikke første gang, at apotekerkæden får opmærksomhed for deres reklamer. For et par år siden lavede de en kampagne kaldet "Blowing in the Wind', hvor håret på en kvinde blæste, hver gang metroen susede forbi.

Verdenssundhedsorganisationen,WHO, anslår, at mere end 20 procent af alle svenskere over 15 år ryger.

I Danmark ryger omkring 16 procent af den voksne befolkning over 15 år dagligt ifølge tal fra den årlige undersøgelse af Danskernes Rygevaner i 2016. Hvis man regner lejlighedsrygerne med, er tallet 21 procent.