Det er formentlig en menneskelig fejl, der er skyld i, at det italienske krydstogtskib Costa Concordia fredag aften stødte på grund, vurderer dansk ekspert.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Henrik Rosendal-Jensen, der er lods og områdeleder for det statsejede selskab, Danpilot, der hjælper med at guide de udenlandske krydstogtskibe ind i Københavns Havn.

- Der kan jo være flere årsager til, at man støder på grund. Men mit bud er, at det er en menneskelig fejl eller uopmærksomhed, der er årsagen, siger Henrik Rosendal-Jensen, lods og områdeleder i København for Danpilot, til bt.dk.

LÆS OGSÅ: 

Henrik Rosendal-Jensen er selv uddannet kaptajn og har siden 2004 fungeret som lods. Han fortæller, at Costa-skibene normalt har godt udstyr, der kan forudse rev som det, krydstogtskibet ramte.

- Der er typisk to, der står for navigeringen om bord på et skib af den størrelse. Den ene har magten, mens den anden så kontrollere, at det der bliver foretaget er korrekt. Så i den konkrete situation kan det ikke udelukkes, at det måske er to, der har lavet en fejl og ikke passet deres navigering, siger Henrik Rosendal-Jensen til bt.dk.

Han understreger dog, at kaptajnen på skibet selvfølgelig har det fulde ansvar.

Kan se rev på søkortet

Henrik Rosendal-Jensen guider i sit arbejde selv krydstogtskibe på størrelse med det 290 meter lange Costa Concordia, og han fortæller, at navigatørerne burde have set revet på deres udstyr.

- Et rev kan man normalt altid se på et søkort. Ude på havet har vi jo ikke en vej som eksempelvis bilerne har, og derfor er rev optegnet på søkort og nogle også markeret med lys og bøjer. Det er selvfølgelig en mulighed, at dette rev ikke har været markeret på søkortet, men det er meget usandsynligt i det område af Italien, siger Henrik Rosendal-Jensen til bt.dk.

Højere hastighed

Han forklarer, at sikkerheden ombord på krydstogtskibene er i top, da der er mange mennesker om bord. Hastigheden på et krydstogtskib er højere end normale olie- eller containerskibe, og derfor skal man også være helt sikker på, at sejlruten er korrekt, for et krydstogtskib er ikke lige til at stoppe.

- Hastigheden gør, at hvis man skal undvige noget, skal man senest en sømil (cirka 1,85 km) før skal ændre sejlretning. Men så burde man også kunne nå uden om et rev, siger Henrik Rosendal-Jensen til bt.dk.

SE BILLEDERNE: 
ITALY-SHIP/


Det italienske krydstogtskib Costa Concordia havde 4.200 personer om bord, heraf fire danskere, da ulykken indtræf fredag aften. Det er stadig usikkerhed omkring dødstallet, og der nævnes i flere medier mellem tre og otte døde.