Tidligere dansk lufthavnschef undrer sig over, hvorfor ingen om bord på det malaysiske fly nåede at sende en SMS om situationen. Eneste logiske forklaring er, at flyet pludseligt er eksploderet.

MALAYSIA: Det er en gåde, hvorfor der ikke er blevet kommunikeret fra det forsvundne malaysiske passagerfly til landjorden. Den undren sammen med mange andre spørgsmål går tidligere lufthavnschef i Kastrup Lufthavne, Hans Christian Stigaard, med i øjeblikket.

»Hvorfor var der ingen passagerer, der sendte SMSer. Under angrebene 11. september 2001 var der masser af passagerer, der på relativt kort tid nåede at sende SMSer til venner og bekendte. Ved Air France-ulykken i 2009 var det det samme. Selv om de var på vej ned, og der var få minutter, var der også nogen, der nåede at sende SMSer. Her har der efter det oplyste kun været larmende tavshed,« siger Hans Christian Stigaard til Berlingske Nyhedsbureau om det malaysiske Boing-777-flys forsvinden.

»Jeg har meget svært ved at forstille mig, hvordan man får 239 mennesker til overhovedet ikke at reagere, medmindre flyet pludselig eksploderer, Så kan det lade sig gøre. Men så havde man nok fundet nogle vragrester fra flyveren,« fortsætter den tidligere lufthavnschef.

Ved terrorangrebene på World Trade Center og på det amerikanske forsvarsministerium, Pentagon, i september 2001 nåede såvel besætningsmedlemmer som passagerer at kommunikere med venner familie samt lufthavnsansatte på jorden og fortælle om kapringerne, inden flyene blev tilintetgjort i bygningerne.

Det samme gjorde sig gældende i det Air France Airbus-fly, der undervejs fra Rio de Janeiro til Paris 1. juni 2009 styrtede i Atlanterhavet med 228 om bord.

»Jeg elsker dig« og »Jeg er bange« var blandt de budskaber, der blev sendt fra flyet, mens det var på vej mod havoverfladen, hvor det knustes, og hvor der gik to år, inden flyets såkaldte sorte boks blev bjærget, så den endelige årsag til styrtet kunne findes.