Det skal være slut med reklamer for fedtede pommes fritter og snaskede burgere på Disneys TV-kanaler og hjemmesider. Tegnefilmsgiganten får foran og forbyder reklamer

The Walt Disney Company går nu ind i kampen mod fedme blandt amerikanske børn og unge. Fra 2015 skal det være slut med at vise reklamer for burgere og pizza på koncernens TV-kanaler og hjemmesider, skriver nyhedsbureauet AFP ifølge flere internationale medier. Som den første amerikanske mediegigant vil Disney nemlig forbyde reklamer for junk food.

- Dette nye initiativ er virkelig en markant ændring for vores børns helbred. Der er tale om en kæmpe amerikansk virksomhed, et globalt brand, der bogstaveligt talt ændrer sin måde at gøre forretning på, så vores børn kan få et sundere liv, siger den amerikanske præsidentfrue Michelle Obama om udmeldingen fra tegnefilmsgiganten. Hun har gjort det til en af sine mærkesager at kæmpe for bedre og sundere mad til USAs yngste.

I en pressemeddelelse oplyser Disney, at alle reklamer for mad og drikkevarer på kanalerne Disney Channel, Disney XD, Disney Junior og Radio Disney samt Disney-ejede hjemmesider fra 2015 skal opfylde alle virksomhedens egne næringsretningslinjer.

- Næringsretningslinjerne følger regeringens retningslinjer, promoverer frugt- og grønsagsindtag, kræver grænser for kalorieindholdet og grænser for indholdet af mættet fedt, salt og sukker, hedder det i pressemeddelsen fra Disney.

Morgenmadsprodukter må med de nye retningslinjer maksimalt indeholde 10 gram sukker pr. portion. Disney har desuden planer om at indføre et »Mickey-mærke«, der skal være skal være en retningslinje for, hvilken mad og menuer, man roligt kan sætte tænderne i set fra et ernæringsmæssigt synspunkt, når man besøger enten Disney-land eller en Disney-butik.

17 procent af de amerikanske børn er i dag overvægtige, og ny forskning peger på, at det kan gælde for op til 42 procent af alle amerikanere, når kalenderen viser 2030.

Fedmeforskere byder derfor Disneys beslutning om at udelukke den mest usunde mad fra reklameblokkene velkommen.