Det var kun fem ord. Men det førte til, at Burger King i den grad blev grillet.

'Kvinder hører til i køkkenet.'

Sådan lød det kort og godt i et tweet, som den britiske afdeling af fastfoodkæden sendte ud mandag – og så endda på Kvindernes Internationale Kampdag.

Og så gjorde det ikke rigtigt fra eller til, at det efterfølgende blev fulgt op af yderligere et par tweet-tilføjelser om et faktisk nyt initiativ om at give kvinder bedre uddannelsesmuligheder. Det så sådan ud:

'Hvis de vil, selvfølgelig. Alligevel er kun 20 procent af chefkokke kvinder. Vi har en mission om at ændre kønssammensætningen i restaurationsbranchen ved at tilbyde kvinder en kulinarisk karriere,' lød det eksempelvis videre fra Burger King.

Skaden var sket på grund af den måde, budskabet blev præsenteret på. Her et udpluk af reaktioner fra Twitter:

  • 'Lad være med at bruge sexisme som clickbait.'
  • 'Der findes bedre måder at få opmærksom på end at bruge et af de mest sexistiske udtryk nogensinde.'
  • 'Hvor er det er mærkeligt tweet.'

Der gik da heller ikke længe, inden man hos Burger King opdagede problemet og kom med en uforbeholden undskyldning.

'Vi hører jer. Vi gjorde det forkert i det første tweet, og det beklager vi,' lød det blandt andet med en tilføjelse om, at fastfoodkæden 'vil gøre det bedre en anden gang'.

Siden fjernede de så helt de oprindelige tweets.

'Vi besluttede os for at slette det oprindelige tweet efter vores undskyldning. Vi blev gjort opmærksom på, at der var krænkende kommentarer i tråden, og sådan noget vil vi ikke give plads til.'