Foto: Paul Tyson

RETTELSE: I en tidligere version af denne artikel stod skrevet, at øen Sankt Helena ligger tæt på Angola og Brasilien. Det gør den ikke. Den ligger ret langt fra.

Skatteyderne i Storbritannien er langt fra tilfredse. Flere milliarder kroner er blevet brugt på konstruktionen af en lufthavn. Den står nu færdigbygget og klar til at modtage de første turister. Problemet er bare, at lufthavnen i bund og grund er 'verdens mest ubrugelige lufthavn'.

I Sydatlanten ligger den lille ø Sankt Helena, der hører under britisk territorium. Det lille paradis er et oplagt turistmål, hvorfor Storbritannien også valgte at bygge en ny lufthavn for at forøge turismen til øen, der har lidt over 4.200 indbyggere. Prisen lød på 2,5 milliarder kroner og lufthavnen skulle allerede have åbnet i 2012, men én vigtig faktor var ikke medregnet i planerne.

Det skriver The Guardian.

Nu på lørdag den 14. oktober lander de første 68 passagerer i lufthavnen med et fly fra Johannesburg i Sydafrika, men forventningerne til en travl flytrafik i fremtiden er lig med nul.

Luwian

Der er nemlig ikke taget hensyn til vindforholdene på øen, som vanskeliggør landingsforholdene i sådan en grad, at stort set ingen kommercielle flyselskaber tør lande på øen, fordi det er for farligt.

Og derfor er den omdiskuterede lufthavn døbt 'verdens mest ubrugelige'.

Forventningerne lød i første omgang på, at lufthavnen trods sin høje pris ville tiltrække op mod 30.000 årlige turister, og dermed gøre Sankt Helena økonomisk uafhængig. Øen modtager årligt 216 millioner kroner i støtte.

Det britiske parlaments pendant til Rigsrevisionen, Public Accounts Comittee, er dog også langt fra enige i det estimat.

'Komiteen er ekstremt skeptisk over for forventningerne til antallet af turister og opfordrer til, at de bliver regnet igennem igen,' skrev Public Accounts Comittee i en rapport sidste år, hvor de kritiserede Storbritanniens regering for at have brugt penge på et ubrugeligt lufthavnsprojekt og ikke medregne vindforholdene.

kl

'Det er et velkendt fænomen inden for konstruktion af lufthavne, der giver farlige landingsforhold. Og fænomenet blev observeret på Sankt Helena af Charles Darwin allerede i 1836,' skrives det i rapporten.

'Det er utroligt, at man ikke forudså og adresserede effekten af vind for landingsforholdene', stod der yderligere i rapporten fra Public Accounts Comittee.

Sankt Helenas få tusinde indbyggere har dog længe drømt om en lufthavn, der forbinder dem med omverdenen. Den er blandt de mest isolerede, beboede øer i verden. Fra maj 2016 og frem til maj 2017 havde Sankt Helena kun 3.795 besøgende turister. Frem til nu, hvor lufthavnen åbner, har det udelukkende været et postskib fra Sydafrika, der hver uge har langt vejen forbi ø-gruppen.

SMS

Hitter på Facebook

Mere fra Få første måned for 9 kr.