Hører du til dem, der frygter at flyve og er bekymret for tændte mobiltelefoner, mystiske lyde og er konstant er bekymret for, at det fly, du sidder i vil styrte til jorden? Så kan du med fordel læse denne britiske pilots forklaring på flere af de spørgsmål, der bekymrer mange flypassagerer.

Du kender dem sikkert godt. Måske hører du endda selv til dem. Typen, der nervøst og vredt skuler over mod sidemanden, der ikke har slukket sin mobil, selv om flyet er på vej til at lette.

For når flyselskaberne beder passagererne om at slukke telefonerne eller sætte dem på flytilstand ved afgang og landing, så er det ganske alvorligt ment.

Og det skal da også tages alvorligt, forklarer den 50-årige pilot Chris Foster, der flyver for Easyjet til den britiske avis Liverpool Echo.

Men skulle det ske, at du glemmer det, så fører det næppe til en katastrofe, fortæller piloten, der overfor avisen giver svar på en del af de spørgsmål, som typisk bekymrer mange flypassagerer.

Hvad sker det, hvis man glemmer at slukke mobilen?

Ifølge Chris Foster har reglen om at slukke mobiltelefoner efterhånden en del år på bagen. I dag er flyenes kontrolsystemer dog så sofistikerede, at der ikke burde ske noget som helst, hvis enkelte passagerer skulle glemme at slukke deres telefoner ved afgang eller landing.

Kan man åbne en af flyets døre, mens det flyver?

Dette spørgsmål har de fleste nok også stillet sig selv. Mens man står i toiletkøen er det oplagt at kigge over på flyets døre, og mon ikke mange har tænkt, om det vil kunne lade sig gøre at åbne døren, mens flyet befinder sig i luften?

Ifølge den erfarne pilot behøver man dog ikke at bekymre sig om en uautoriseret døråbning. Flyvemaskiner er nemlig konstrueret så smart, at dørene først kan åbnes, når trykket er faldet, og det betyder at dørene altså ikke pludselig kan åbnes i luften.

Kan en motor pludselig gå i stå?

Mekanisk svigt på en flyvemaskine optager nok også mange, og hører man en mystisk ud, er det nærliggende lige at kaste et blik ud ad vinduet på flyets motorer.

Ifølge Chris Foster er der selvfølgelig mulighed for, at en flymotor kan gå i stykker i luften, men han mener, det er yderst usandsynligt. Flymotorer gennemgår nemlig strenge kontroller og eftersyn.

Hvorfor slukker lyset nogle gange inde kabinen lige før take off?

Nogle gange før take off slukkes lysene i kabinen. Ifølge Easyjet-piloten sker det typisk, hvis take off sker, når det er mørkt. Årsagen er, at piloternes øjne på den måde er bedre tilvænnet lyset udenfor, hvilket kan være nyttigt, hvis take off pludselig skal afbrydes.

Hvad sker der, hvis flyet bliver ramt af et lyn?

En flyvemaskine er bygget til at kunne modstå dårligt vejr og lyn, men piloterne forsøger så vidt muligt at undgå dårligt vejr, så chancerne for at blive ramt af lynet er små.

Hvorfor lyder det som om, at motoren pludselig “slukker”?

Mange kan nok også nikke genkendende til dette spørgsmål. Lige efter at flyet er lettet og på vej op, kan det nogle gange lyde som om, at motoren pludselig går ud.

Ifølge Chris Foster er det helt normalt og skyldes, at piloterne ’gasser ned’, da flyet ikke længere har brug for så meget energi. Det er også på dette tidspunkt, at flyets næse bliver sænket, mens vingerne ændrer udseende, så flyet bliver mere strømlinet.