En tragedie ramte den tyske by Berlin, da en 40 ton tung lastbil mandag 19. december pløjede igennem menneskemængden på et julemarked i det, der behandles som et terror-angreb. 12 mennesker døde og mindst 48 blev sårede, men det tal kunne have været langt højere, hvis ikke det havde været for lastbilens automatiske  bremsesystem.

Sådan lyder det fra efterforskerne, der har haft til opgave at klarlægge forløbet efter angrebet. Den samme melding går ifølge mediet igen i Berlins regeringskreds.Det skriver tyske Sueddeutsche Zeitung.

Da lastbilen under angrebet kolliderede med menneskemængden, blev bremsesystemet aktiveret. Systemet fungerer ved, at der sidder en sensor, der hele tiden måler afstanden til den bil, der kører foran.

Kommer lastbilen for tæt på, bliver farten automatisk sænket eller også stopper lastbilen helt for at undgå, at bilerne støder sammen.

Bremsesystemet har formentlig registreret, at lastbilen ramte menneskemængden, og den skulle derfor være blevet bragt til standsning efter 70-80 meter, før den kunne gøre mere skade.

En talsmand for Scania, der er firmaet bag lastbilen, bekræfter overfor CNN, at det køretøj, som blev brugt i angrebet, havde et automatisk bremsesystem. Et system, der er et krav fra EU's side siden 2012, når der er tale om lastbiler, som har en bestemt størrelse.

Gerningsmanden bag angrebet formodes at være den 24-årige tuneser Anis Amri. Han flygtede i første omgang fra stedet, men blev fredag den 23. december skudt og dræbt, da han blev stoppet af en politipatrulje i Milano i det nordlige Italien.

I lastbilen blev der også fundet en død polsk mand, den 37-årige Lukas Urban. Han blev formentlig skudt flere timer før angrebet fandt sted, har en obduktionsrapport vist. Meget tyder på, at han forgæves forsøgte at tilkæmpe sig kontrollen over sin kaprede lastbil, inden gerningsmanden dræbte ham.

Et lignende angreb fandt sted i Nice 14. juli, hvor en lastbil kørte omkring to kilometer gennem en menneskemængde. Her blev mere end 80 personer dræbt på havnefronten, da de var ude for at fejre den franske nationaldag, Bastilledagen.

I kølvandet på angrebet i Berlin mod julemarkedet, besluttede Københavns Politi i samarbejde med PET at øge sikkerheden i København. Politiet har derfor været mere til stede i gaderne i juledagene, ligesom der er opsat trafikregulerende foranstaltninger i form af fysiske afspærringer rundt omkring i byen.

Det gælder blandt andet ved julemarkeder i København, på og ved Strøget samt foran Tivoli, hvor betonklodser, magen til dem man bruger ved vejarbejde, skal være med til at forhindre, at man kan køre direkte ind blandt store menneskemængder.