»Her på kanten til det ydre rum er himlen smukkere, end jeg nogensinde har set den før, en smuk dybblå farve. Det siges, at man kan se Jordens hældning, men jeg er stadig i tvivl om, hvorvidt det er vinduerne, der snyder, om det er champagnen, der begynder at virke, eller om det rent faktisk er Jordens runding.«

Sådan lød det fra den daværende BT-journalist Kenneth Karskov, der i 2003 var med på en af de sidste British Airways-flyvninger med et Concorde-fly.

Kort tid efter blev de legendariske luftfartøjer sendt på flykirkegården, da det kommercielt set var en økonomisk fiasko.

Men i fremtiden kan det måske igen blive muligt at krydse Atlanten hurtigere end lydens hastighed.

I hvert fald har den europæiske flyproducent Airbus fået godkendt patent på Concorde-modellens efterfølger.

Læs også:

Airbus har således nøje beskrevet det nye fly i patentansøgningen til de amerikanske luftfartsmyndigheder, og her fremgår det blandt andet, at der er tale om et »ultra-hurtigt luftfartøj«, som er i stand til at flyve 4,5 gange hurtigere end lydens hastighed ved hjælp af tre forskellige motor-systemer.

Dermed er det f.eks. muligt at flyve fra London til New York på blot én time. Eller fra San Francisco til Tokyo på cirka tre timer.

Ifølge Airbus er det tanken, at der kan produceres både militær- og passagerfly. Til civilt formål forventes det, at VIP’s og forretningsfolk kan få glæde af transportmidlet, der gør det muligt at tage en smuttur fra kontinent til kontinent samme dag.

Dermed bliver det nok heller ikke småpenge, man skal have op af lommen, hvis man pludselig bestemmer sig for at tage en hurtig tur fra Europa til USA.

Om det nye Concorde-fly rent faktisk kommer i produktion er endnu uvist. En talsperson fra Airbus udtaler, at konceptet er »på et meget tidligt stadie«.

10 facts: Den nye concorde

1. Kan opnå en hastighed på 4,5 gange lydens hastighed, hvilket svarer til 4.830 kilometer i timen.

2. En tur fra London til New York vil tage omkring en time. Flyver man med et almindeligt passagerfly, tager det omkring 6-8 timer.

3. Det nye fly bliver udstyret med en stor vinge på toppen af ’kroppen’ samt tre forskellige typer motorer. Dels et sæt jetmotorer, en raketmotor samt yderligere to ram-jets.

4. Når flyet er lettet fra landingsbanen, tager det en lodret drejning som en rumraket og fortsætter op til ’cruiseniveau’ på cirka 30 kilometers højde. Derefter trækkes jetmotorerne ind i skroget, og raketmotoren tager derefter over. Ved maksimal højde sørger to ram-jets for fremdriften.

5. Den franske flyproducent Airbus forventer, at der kan fremstilles Concorde-fly både til civilt og militært formål. Som passagerfly vil det kunne rumme i alt 20 rejsende samt to besætningsmedlemmer.

6. Ifølge Airbus vil passagererne formentlig bestå af VIP’s og forretningsfolk, der har behov for at rejse på tværs af kontinenter inden for samme dag.

7. Den militære version vil blive i stand til at udføre lynhurtige angreb med elektromagnetiske våben, og ifølge patentet vil den høje flyvehøjde forhindre angreb fra konventionelle antiluftværn.

8. Concorde-flyet er designet aerodynamisk, så det larmer så lidt som muligt, når det opnår lydens hastighed – hvilket på engelsk kaldes ’the supersonic boom’.

9. I patentet fremgår det, at flyet vil anvende forskellige former for hydrogen (brint) som brændstof.

10. Flyet vil kunne tilbagelægge en distance på op til omkring 8.000 kilometer.

Kilde: Godkendt Airbus-patentansøgning til de amerikanske luftfartsmyndigheder.