Kørslen på de danske veje førte sidste år til, at 27 motorcyklister endte med at miste livet i trafikken.

Det er det højeste antal i 10 år.

Det oplyser Rådet for Sikker Trafik i en pressemeddelelse torsdag.

Det er særligt soloulykker og ulykker med personbiler, der koster mange motorcyklister livet – eller kvæster dem alvorligt.

I mere end 9 ud af 10 dødsulykker på motorcykel er det en mand, der bliver dræbt.

Og i mere end 8 ud af 10 dødsulykker kørte motorcyklisten for stærkt.

»De sidste 10 år er antallet af dræbte og tilskadekomne motorcyklister ikke blevet nedbragt, som vi har set det hos andre trafikantgrupper. Derimod har antallet ligget stabilt med få udsving, og den triste rekord med 27 dræbte motorcyklister i 2019 understreger, at vi ikke er i mål endnu,« siger Jeppe Gudmandsen, pressekonsulent i Rådet for Sikker Trafik.

»Det er alt for ofte menneskelige fejl eller direkte forkert adfærd, som er grunden til, at ulykkerne sker,« tilføjer han.

Rådet for Sikker Trafik og FDM arbejder derfor nu på, at der kommer en ændring i adfærden hos både motorcyklister og hos bilister, så det antal kan blive nedbragt.

Ulykker, hvor en personbil er involveret, står nemlig for 50 procent af de registrerede motorcykelulykker, hvor en motorcyklist blev dræbt eller kom til skade.

»Derfor opfordrer vi bilisterne til at være ekstra opmærksomme, orientere sig en ekstra gang og vente med for eksempel at køre ud fra en sidevej eller svinge, hvis man er det mindste i tvivl om motorcyklens hastighed. Overser man en motorcyklist, kan det ende fatalt,« siger chefkonsulent Dennis Lange fra FDM i pressemeddelelsen.