DSB har fra i dag, onsdag, genindført kravet om pladsbillet i InterCity- og Lyntog.

Men en fejl i systemet betød, at pladsbilletten onsdag morgen kostede penge, når den bestilles via DSB's app.

B.T. har fået henvendelser fra flere pendlere, som oplevede at skulle betale for en plads i toget tidligt onsdag morgen - selvom billetten skulle være gratis.

DSB's pressevagt bekræfter, at der problemer.

»Der er sket en fejl i vores pladsreservationssystemer. Derfor vil brugere af vores app opleve, at det koster penge at bestille plads,« oplyste pressevagten onsdag morgen ved 06:45-tiden.

Kort efter klokken 8 er fejlen blevet rettet, oplyser pressevagten til B.T.

Ifølge DSB var pladsbilletten gratis også før fejlen blev rettet - selvom det af app'en fremgik, at den kostede penge.

En B.T.-medarbejder blev imidlertid trukket for de penge, pladsbilletten ved en fejl stod til at koste, kort efter klokken 6 onsdag morgen.

Er du blevet trukket penge for din pladsbillet på grund af fejlen, kan du få dem refunderet af DSB.

Fejlen slog udelukkende igennem på DSB's app. Det har mandag morgen muligt at bestille en gratis pladsbillet via DSB's hjemmeside uden problemer.

Sidste onsdag ophævede DSB kravet om pladsbillet, som blev indført i maj for at sikre, at passagerer ikke stod for tæt, og at der ikke opstod trængsel i togene i disse coronatider.

Det blev mødt af kritik fra både politikere og sundhedsfaglige eksperter.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) bad fredag DSB om at genindføre kravet om pladsbillet, hvilket DSB efterkom med effekt fra onsdag den 12. august.

De kortere ture med regionaltog er ikke længere omfattet af kravet om pladsbillet.

DSB's pressechef Tony Bispeskov oplyser til Ritzau, at man vil følge situationen i regionaltogene meget tæt og sørge for at tælle og notere, om folk bruger mundbind, hvis der er trængsel.