Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Nu skal det være slut med benzin- og dieselbiler på Stefansgade på Nørrebro.

Det har et flertal i trafik- og miljøudvalget i Københavns Borgerrepræsentation besluttet ifølge NørrebroLIV.

Teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) håber, at man kan bruge erfaringerne fra Nørrebro og brede det ud til andre dele af København.

»Grønne trafikveje er et af de bedste værktøjer til at få begrænset biltrafik og skabe en grønnere by. Nu starter vi på Stefansgade og får nogle erfaringer med, hvordan redskabet virker i praksis,« fortæller hun i en pressemeddelelse.

Hvorfor det lige er Stefansgade, der er blevet valgt, er der en konkret årsag til.

»Dels ligger gaden i et område, som i forvejen er reguleret med mange ensretninger. Samtidig ligger Stefansgade parallelt med Jagtvej og kan derfor i dag fungere som genvej for bilister, der ønsker at komme hurtigere gennem Nørrebro, når der er trængsel,« lyder det fra Line Barfod.

Konkret går initiativerne ud på at hindre fossildrevne køretøjer i at køre ind og ud af Stefansgade.

Personbiler på grønne drivmidler vil fortsat kunne køre igennem, og beboere og folk med ærinde i området kan stadig komme ind, blot via andre veje.

De endelige detaljer skal på plads gennem dialog med lokaludvalg og andre lokale interessenter.

Omdannelsen af Stefansgade til grøn trafikvej sker som en del af Trafikplan Indre Nørrebro, som også indeholder fartdæmpende initiativer.

Helt konkret sættes hastigheden ned fra 60 km/t til 50 km/t på Tuborgvej, Lersø Park Allé og Universitetsparken.

Ifølge Teknik- og miljøforvaltningen har politiet nu givet tilladelse til at sætte hastigheden ned på de trafikerede veje på Østerbro.

Tilbage i oktober skrev B.T. også om, at Enhedslisten ønskede at gøre Jagtvej til en grøn trafikvej.

Andre læser også