Flymad har et dårligt - og formentligt retfærdigt - ry.

Alligevel har langdistancerejsende med klemte ben og en snorkende sidemand kunnet se frem til to varme måltider på rejser over 10 timer. Men det er slut nu.

I hvert fald hvis du rejser med luftfartsselskabet Lufthansa, skriver news.com.au.

Men det, som de fleste nok ville kalde en forringelse af servicen om bord på flyet, kalder selskabet selv for en forbedring baseret på feedback fra kunderne.

På lange rejser fik Lufthansas kunder førhen to varme måltider, men nu er det ene, morgenmaden, skiftet ud med en ‘kold sandwich af høj kvalitet’. Sandwichen vil blive indført senere på måneden.

»Gennem de sidste par måneder har vi forsøgt forskellige testscenarier i over 80 fly,« siger kommunikationschef for Lufthansas Asien-Stillehavs-afdeling, Klaus Pokorny, til news.com.au og fortsætter:

»Derfor har det været muligt for os at lave en moderne servicering, der lever op til nuværende kunders ønsker takket være feedback fra vores kunder.«

Han forklarer ændringen med, at mange kunder er glade for muligheden for at gemme måltidet og tage det med på deres videre rejse - noget der tilsyneladende ikke var muligt med det varme måltid.

Desuden påpeger han, at det nye måltid er mere miljøvenligt, fordi der er mindre emballage - dog tilbyder flyselskabet stadig en halv liter vand i en plastikflaske til alle deres kunder.