Danskerne koger over bag rattet: Hver fjerde råber ad andre
»Vejvrede er ikke bare ubehageligt, det går også ud over trafiksikkerheden,« lyder det fra Rådet for Sikker Trafik.

»Vejvrede er ikke bare ubehageligt, det går også ud over trafiksikkerheden,« lyder det fra Rådet for Sikker Trafik.

Der er intet som andre trafikanter, der kan tænde op under danske bilisters vrede.
Ifølge en ny undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik og GF Fonden har hver fjerde dansker oplevet at blive råbt ad af en anden trafikant.
Undersøgelsen viser samtidig, at hver fjerde dansker ligeledes har råbt ad en anden trafikant.
»Det er bekymrende, at så mange oplever og også selv udøver vejvrede i trafikken, for konflikterne stresser og flytter fokus væk fra trafikken. Det kan betyde, at man nemmere overser andre eller har en mere risikabel adfærd i trafikken ved for eksempel at køre for stærkt eller tæt på andre,« siger Jakob Bøving Arendt, administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik.
»Man træffer simpelthen dårligere beslutninger, når ens temperament er i det røde felt. Så vejvrede er ikke bare ubehageligt, det går også ud over trafiksikkerheden,« uddyber han.
Hele 14 procent af de adspurgte fortæller, at de inden for det seneste år har givet 'fingeren' til en anden trafikant, mens 17 procent selv har fået 'fingeren' i trafikken.
Undersøgelsen viser derudover, at 40 procent af dem, der blev vrede på andre, ville vise vedkommende, at han eller hun havde lavet en fejl.
Tallene om vejvrede ligger stort set på niveau med tidligere undersøgelser.