Brian Berg sidder bag rattet i linje 100, der kører fra Odder gennem Aarhus til Hornsleth. Passagererne stiger ind én efter én og passerer ham, mens de checker ind på Rejsekortet eller viser mobilbillet.

Men nogle af dem stopper også op, når de skal købe billet. De læner sig hen mod Brian, og pludselig er de meget tæt på.

Det er en situation, som Brian Berg og hans kollegaer oplever dagligt, når de er på arbejde. En situation, der gør dem meget utrygge set i lyset af de tårnhøje smittetal i øjeblikket.

For selv med mundbind eller visir frygter de at blive smittet med corona af de mange passagerer, der hver dag kommer lige lovlig tæt på, forklarer han.

Derfor råber de nu op – de efterspørger nemlig, at fordøren i busserne bliver lukket af, så passagerer kun stiger ind længere nede i bussen.

»I øjeblikket er det rigtig ubehageligt. Der er normalt 40-50 centimeter mellem chauffør og vekselbordet, men mange læner sig ind mod os, når de skal købe billet, og de kommer pludselig meget tæt på,« siger Brian Berg, der er buschauffør og tillidsrepræsentant, til B.T.

Han fortæller, at de i øjeblikket har fem chauffører, der kører linje 100, som er sygemeldt med corona. De ved ikke, om de er blevet smittet i bussen.

»Men det virker voldsomt,« siger Brian Berg, der selv var ramt af corona i december. Noget, han bestemt ikke kan anbefale, slår han fast.

Fagforeningen 3F ønsker derfor ligesom Brian Berg, at fordøren i busserne bliver lukket, og at de forreste sæder bliver spærret af. Det beskrev DR mandag.

Sådan var det også tidligere under pandemien, men i øjeblikket er værnemidlerne chaufførernes eneste våben mod smitte, lyder det fra 3F.

»Det er ikke i orden, at man ikke kan passe på sine chauffører, der er frontlinjemedarbejdere. Jeg er ikke virolog, men vi synes ikke, mundbindene er nok, så jo færre der kommer ind tæt på chaufførerne, jo mindre er risikoen for smitte,« siger Frank Nielsen, der er faglig sekretær hos 3F, til B.T.

Han forklarer, at det særligt er chaufførerne i de regionale busser – eller de blå busser – der er udsatte. I de gule bybusser kan man ikke købe billet ved chaufføren, men det kan man i de blå. Derfor er der en del kundekontakt for chaufførerne, blandt andet på linje 100.

Hos Midttrafik forklarer de, at en af de ting, der reducerer smittespredning, netop er at få frisk luft ind i bussen. Noget, der automatisk sker, når chaufførerne åbner dørene – også forrest i bussen.

»Derudover har chaufførerne i de regionale busser en kontrolopgave, og det ville heller ikke være forsvarligt at lukke folk ind i midten at bussen og så bede dem gå ned til chaufføren for så at gå tilbage igennem bussen igen. Så risikerer vi, at kunderne bevæger sig for meget rundt,« siger Thomas Dalgaard Mikkelsen, talsperson for Midttrafik, til B.T.

Brian Berg og Frank Nielsen forstår godt ønsket om at lufte ud, men det mener de godt kan lade sig gøre alligevel, blandt andet gennem de andre døre.

Derudover foreslår Brian Berg, at det kun er folk, der ønsker at købe billet i bussen, der skal gå op til chaufføren, mens andre med Rejsekort og mobilbillet kan undlade.

»Hvis vi lavede den model, ville vi ikke kunne kontrollere, om folk har billet, så det har vi valgt ikke at gøre,« siger Thomas Dalgaard Mikkelsen fra Midttrafik.

De følger sundhedsmyndighedernes anbefaling, forklarer han. Sundhedsmyndighederne har ikke været ude og lave anbefalinger på dette område i denne omgang.

Tilbage står Brian Berg og de andre chauffører, der er utrygge ved at tage på arbejde.

»Vi har stor forståelse for, at chaufførerne kan være utrygge i den situation, så vi opfordrer passagererne til ikke at betale med kontanter, så de undgår direkte kontakt. Derudover kontrollerer vi, om folk har mundbind på, og vi har iværksat ekstra rengøring i busserne,« siger Thomas Dalgaard Mikkelsen.

De håber, at tiltagene kan reducere usikkerheden for chaufførerne.