Black Friday er på trapperne, og det får i stigende grad forbrugerorganisationer i hele Europa til at råbe vagt i gevær. Du risikerer ganske enkelt at blive taget groft ved næsen.

Seneste skud på stammen er en omfattende undersøgelse fra den britiske forbrugerorganisation Which?. Analysen viser blandt andet, hvordan tilbud fra Amazon og andre netbutikker er knap så unikke, som de gør dem til.

Which? Har fulgt prisen på 94 varer i seks måneder op til og seks måneder efter sidste års Black Friday.

Her viser det sig, at 87 procent af de tilbud, der blev slået på på Black Friday, ikke var så gode, som de så ud til.

Amazon er en af de butikker, som har skiltet med tilbud, der måske er knap så gode, som de ser ud til.
Amazon er en af de butikker, som har skiltet med tilbud, der måske er knap så gode, som de ser ud til. Foto: Adrian DENNIS
Vis mere

Flere af varerne havde nemlig været på tilbud til samme pris eller endnu billigere på et tidspunkt i de seks måneder, der førte op til Black Friday.

I andre tilfælde var priserne lige så lave eller endnu lavere i de seks måneder, der fulgte efter Black Friday.

Det skriver The Guardian.

»Butikkerne bombarderer os med løfter om store rabatter og tidsbegrænsede salg, men det er tydeligt, at tilbuddene ikke er så gode, som de måske ser ud til,« siger Alex Neill, administrerende direktør hos Which?, og uddyber:

»Hvis du skal gøre et rigtigt røverkøb, skal du lave din research og undgå at blive revet med af hypen, når du køber ind.«