Efter jul har DSB haft flere aflysninger rundt i landet.
I weekenden har der ikke kørt regionaltog mellem Aarhus og Fredericia, og både lørdag og søndag var også togdriften mellem Odense og Fredericia udfordret.
Søndag oplyser DSB, at der vil køre færre regionaltog mellem CPH Lufthavn og Slagelse.
Alle aflysningerne har DSB forklaret med en »systemteknisk fejl«.
Men ifølge en lokomotivfører, der har arbejdet i DSB i næsten 40 år, er der en meget lavpraktisk årsag til aflysningerne.
Lokomotivfører, Peter Kanstrup, siger til TV 2, at problemerne skyldes et nyt computersystem, der laver vagt- og kørselsplaner for tog- og lokomotivførere.
Systemet, IVU, blev implementeret for to måneder siden, men det har haft store begyndervanskeligheder.
Preben Pedersen, der er forbundsformand i Dansk Jernbaneforbund, bekræfter over for TV 2, at gentagne problemer med systemet har været årsag til uforudsigelige vagter og for lange arbejdsdage.
For eksempel er lokomotivfører blevet bedt om at møde på arbejde på andre stationer, end dér, hvor togene, de har skullet køre, holder.
Problemerne har været årsag til frustration, fordi lokomotivførerne har fået for lange vagter. Dét er ifølge den erfarne lokomotivfører årsag til aflysningerne.
»De mange overarbejdstimer skal nu afvikles, inden året er omme, og derfor har man været nødt til at lægge en masse normnedsættende dage (fridage, red.) ind, som har skabt en masse mangel. Det er bare ekstra ærgerligt, at det lige falder i julen,« siger Peter Kanstrup til TV 2
Over for tv-stationen har DSB bekræftet, at den 'systemteknisk fejl’' vedrører planlægningssystemet, men DSB har ikke ønsket at uddybe, hvilke problemer der præcis har været årsag til aflysningerne.

