Gaaaaab – for ottende gang ud af 16 Tour de France-etaper skulle en begivenhedsløs dag afgøres ved en massespurt.
Her får du B.T.s dom over 16. etape, der understregede et stort problem for Tour-ledelsen, mens én situation fik det til at gibbe i os, for det kunne være gået HELT galt for et af løbets hold til sidst.
Det endte med endnu en sprintersejr til belgiske Jasper Philipsen – og meget mere er der ikke at sige til det.
Læs herunder B.T.s dom over dagens strabadser:
Det giver jo ingen mening at give dig stjerner for dit cykelløb i dag, Magnus Cort. For guderne skal vide, at der var langt mellem snapsene, når det kommer til danskere, der gjorde sig bemærket for deres evner på cyklen på denne langgaber af en etape.
Men vi må alligevel give 'Dagens Dansker' til manden med det blå overskæg.
Hans Instagram-stunt gjorde ham til allemandseje i pressezonen inden etapen, og bornholmeren med det ellers rolige gemyt har på ny formået at give løbet og sporten ny kolorit med sit væddemål, der har resulteret i en grusom blå farve på det sponsorerede overskæg.
Dét gør ham ikke hurtigere eller dygtigere på cyklen, men det gør det da en anelse sjovere at bruge time op og ned på det her etapeløb.
Det lugter stadig mest af et ‘nej’. Dagens etape handlede kun om én ting for den dobbelte Tour-mester: at holde koncentrationen og undgå styrt og uheld. Det klarede han fint.
Nu kan han så kigge frem mod den hidsige finale af årets Tour – og der er jo en del faktorer at finde lidt optimisme i. Bjergene er, som Vingegaard godt kan lide dem: høje og mange. Temperaturen er, som Vingegaard godt kan lide den: hysterisk varm. Og så er vi i uge tre, hvor danskeren de seneste to somre har destrueret al modstand.
Men spørgsmålet er, om rumvæsenet Pogacar overhovedet er til at ryste denne sommer.
Zzz … vi talte ikke om noget under Tourens 16. etape. Vi tog i stedet årets længste Tour-lur. For vil du holde min Colnago-cykel, hvor var det gabende kedeligt! Der er botanik-foredrag, der fremstår neglebidende spændende sammenlignet med denne etape.
Heldigvis er det sidste gang i år, at vi skal igennem sådan en sejtrækker – for der er gudskelov dømt bjergfest i resten af Touren.
Men der er noget at tænke over for Tour-arrangørerne, ASO – for der har i dette års Tour-udgave været alt, alt for mange etaper, der ikke har været designet til underholdende cykelløb.
Otte flade etaper, der ender med en massespurt … den gik måske i de gode gamle flow-tv-dage – men i en Netflix-æra, hvor tv-forbrugeren ved et enkelt klik kan få præcist, hvad man ønsker, er det en farlig leg for Touren med for mange dage, hvor det bare er 150 mænd, der cykler pænt ved siden af hinanden i fem timer.
Det skal vi ikke bede om næste sommer. Faktisk aldrig mere!
Puha – der gik et gys gennem hele pressecenteret i målbyen Nimes med godt 26 kilometer igen, hvor frygtelige scener var ved at udspille sig.
For det kunne være gået HELT galt, da norske Johannes Kulset var på vej tilbage til feltet efter et styrt på den sidste del af dagens etape.
Foran sig havde den unge nordmand en servicebil fra sit norske hold Uno-X, og den var uhyre tæt på at ende i en frontalulykke, da en modkørende servicebil fra samme hold strøg LIGE forbi både bil og rytter.
Hvordan kunne det dog ske?! Det var millisekunder fra at ende helt katastrofalt – gudskelov, at det ikke gjorde.
Den her etape skal bare i glemmebogen, så vi kan se fremad mod 17. etape, hvor sandsynligheden for, at du kan holde øjnene åbne er LANGT større!
Med et blidt lille tantekys skaber feltet nemlig kontakt til Alperne, når knap 180 kilometer skal tilbagelægges på en etapeprofil, der med undtagelse af en række nedkørsler stiger hele vejen frem mod mål i 1502 meters højde.
Feltet skal forbi en kategori to-stigning, inden der venter en hård kategori et-stigning med godt 11 kilometer igen – og det er lige her, du skal spærre øjnene op, for det er formentlig her, der skal slås huller, da stigningen frem mod mål ikke er synderligt udfordrende.
Normalt vil det være en etapeprofil, der skriger på et udbrud, men altædende Pogacar ser formentlig også ekstremt sultent på onsdagens spiseseddel, hvor Vingegaard også er nødt til at overveje mulighederne for et angreb på sloveneren.
1. Jasper Philipsen, Alpecin - Deceuninck, 4:11:27
2. Phil Bauhaus, Bahrain Victorious ''
3. Alexander Kristoff, Uno-X Mobility ''
4. Sam Bennett, Decathlon - AG2R - La Mondiale Team ''
5. Wout van Aert, Visma-Lease a Bike ''
6. Pascal Ackermann, Israel-Premier Tech ''
7. Bryan Coquard, Cofidis ''
8. Søren Wærenskjold, Uno-X Mobility ''
9. Ryan Gibbons, Lidl-Trek ''
10. Danny van Poppel, Red Bull-BORA-hansgrohe ''