Lyt til artiklen

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Vil du lytte til artiklen?

Køb et Digital Plus-abonnement og lyt med det samme.

Indtil videre har Tour de France udviklet sig til en stor Magnus Cort-fest.

Efter de tre første landevejsetaper har EF-rytteren nærmest ikke ligget andre steder end i udbrud ude foran hovedfeltet, hvor det har hørt til sjældenhederne, at han har fået selskab.

Ellers har Cort solet sig i tv-tid, opmærksomhed og hyldest under sit store bjergridt, hvor publikumsfavoritten har betalt tilbage med store smil, aggressiv kørsel og ekstatiske jubelscener, når han har smidt yderligere bjergpoint i banken. Men opmærksomheden stopper ikke dér.

Du kan se Magnus Corts Instagram-opslag, der stak fuldstændig af, i bunden af artiklen.

Cort fejrer flere bjergpoint.
Cort fejrer flere bjergpoint. Foto: Liselotte Sabroe
Vis mere

På sociale medier vrimler det også med beskeder. Siden starten af Tour de France er Cort gået fra at have 40.000 til cirka 69.000 følgere.

Ud over de næsten 30.000 ekstra følgere, er et af danskerens opslag på Instagram endda gået viralt, men det vender vi tilbage til.

I første omgang har den 29-årige dansker fået så mange henvendelser, at han faktisk har givet op.

»Der er en klar forskel på før og efter Touren. Min telefon er fuldstændig eksploderet. Jeg gør mig mest på Instagram, og det er helt klart dér, det er gået mest amok,« siger Magnus Cort.

»Det er helt umuligt for mig at tjekke den dér 'anmodninger'-indbakke. Der bliver ved med at stå +99 nye anmodninger, og jeg har ingen chance for at følge med. Det har jeg givet op på, så jeg har ikke været nede at scrolle i den indbakke.«

Bjerggeden fra Bornholm følger dog stadig flittigt med. Beskeder fra folk, han er forbundet med på den ene eller anden måde, tikker ind i den almindelige indbakke, som Magnus Cort går igennem indimellem.

»De fleste af de beskeder, jeg læser, er fra folk, der havner i indbakken med ting, jeg kender. Det er folk, jeg kender i større eller mindre grad, som skriver tillykke, at det er fantastisk, har lagt billeder op, eller har været ude at se løbet. Og jeg har da også bemærket, at der er nogle damer indimellem.«

Inden lørdagens etape – som var nummer to i årets Tour de France – skrev Magnus Cort i sin B.T.-klumme, at han ville forsøge at kaste sig ud på et bjergtogt for at erobre den polkaprikkede bjergtrøje.

Magnus Cort erobrede allerede bjergtrøjen på anden etape.
Magnus Cort erobrede allerede bjergtrøjen på anden etape. Foto: THOMAS SAMSON
Vis mere

Det lykkedes selvsagt – og siden da har de mange timer i udbrud sikret ham trøjen i hvert fald indtil fredag.

Efter det prikkede rampelys er specielt et af hans opslag blevet delt vidt og bredt.

»Et af mine posts er gået viralt. Det har jeg aldrig prøvet før. Der er 800.000 mennesker, der har set det,« fortæller Magnus Cort.

Opslaget viser et billede af EF-rytteren på podiet med sin bjergtrøje, men også to skud af ham på den første landevejsetape, hvor han snuppede trøjen.

»Opslaget har vist fået en tur i algoritmerne, inden det er blevet sendt videre ud i verden. Normalt går mine opslag bare ud til mine følgere. Men det her har fået 70.000 likes, og det er flere, end det antal følgere, jeg har,« siger han med et smil på læben.

»Det er sgu meget sjovt.«

Andre læser også