Når rytterne trækker sig tilbage i Astanas bus, er det med snackbar, sport i fjernsynet og fællesbade.

Astanas sportsdirektør Lars Michaelsen giver B.T. en rundvisning i en af Astanas to teambusser (se videoen øverst i artiklen). Et sted journalister ellers ikke får lov at komme, da det er her, rytterne får en velfortjent pause.

Det kazakhstanske cykelhold, opkaldt efter landets hovedstad, rummer, udover den danske sportsdirektør, de to danske ryttere Jakob Fuglsang og Magnus Cort.

Titanic, som bussen hedder, rummer alt, hvad et godt hotelværelse rummer. Bare på lidt mindre plads.

Udover at transportere rytterne, så er tourbussens vigtigste funktion at være et sted, hvor rytterne kan slappe af og lade op.
Udover at transportere rytterne, så er tourbussens vigtigste funktion at være et sted, hvor rytterne kan slappe af og lade op. Foto: Camilla Bøgeholt Lund
Vis mere

Men den begrænsede plads giver ikke anledning til ordensregler eller huslige pligter. Her handler det kun om, at rytterne har det så godt som muligt:

»Man kunne godt bruge nogle husregler en gang imellem, men man skal huske på, at  rytterne er i bussen enten for at lade op inden en etape eller slappe af efter en etape.«

»Vi bliver nødt til at give dem rum.« forklarer Lars Michaelsen.

Bussen er indrettet sådan, at der forrest i bussen er et sæde eller nærmere en lænestol til hver rytter.

Ved hvert sæde er der et lille bord med strømforsyning til mobiltelefonen. Ellers bliver tiden fordrevet med snakke om etaperne, hvor projektoren i loftet tages i brug, eller at stirre ind i fjernsynet, der hænger på væggen inden køkkenet.

Hvad bliver der primært set på fjernsynet?

»Sport. Sport.« konstaterer Lars Michaelsen.

I den midterste del af bussen finder man køkkenet, badet og toilettet. Køkkenet rummer en velassorteret snackbar med frugt og energiprodukter i alle afskygninger.

Bussen rummer både køkken, vaskemaskine og bad. Hvis tiden er knap kan hele to bade på én gang, men pladsen er meget trang.
Bussen rummer både køkken, vaskemaskine og bad. Hvis tiden er knap kan hele to bade på én gang, men pladsen er meget trang. Foto: Camilla Bøgeholt Lund
Vis mere

De vigtigste køkkenmaskiner har også fundet vej til bussen; en kaffemaskine, en mikrobølgeovn og en kogeplade.

Det lille bad rummer to brusere, så rytterne bliver nødt til at stå meget tæt, hvis begge brusere tages i brug samtidig.

Til gengæld har rytterne egne håndklæder med indgraverede navne, så  de ikke får tørt sig i en andens håndklæde.

Den bagerste del af bussen bliver primært benyttet til opbevaring af cykeludstyr. Her er hjelme, regntasker med jakker, handsker og ekstra sko, og en opladestation til rytternes radiomodtagere.

Under bussen er der både køleskab, vaskemaskine og træningsmaskiner, som rytterne bruger til opvarmning inden en etape eller nedkøling efter en etape.

Har forholdene ændret sig, siden du var rytter?

»Ja, det må man sige. Vi havde ikke bus, da jeg startede i hvert fald. Men behovene er jo stort set de samme. En rytter skal kunne slappe af, en rytter skal have plads til sine ting, en rytter skal have et bad, et toilet, og en kaffemaskine.«

»Der er nok mere brug for strømforsyningen, end dengang de første busser kom. I dag er mobiltelefonen jo en meget vigtig ting at have med,« lyder det fra Lars Michaelsen, som selv var professionel rytter indtil 2007.