Så er det atter tid til den årlige opdatering af Call of Duty og heldigvis er CoD en af de serier, der af og til overrasker os, med nye tiltag.

Kampen om at være verdens bedste krigsshooter har altid været hård, men denne serie har formået at krydse gennem farvandene i rigtig mange år og altid være på toppen. Det fortsætter med Ghosts...

Jeg kan huske, der var en vis grinen i krogene, da det kom frem sidste år, at Ghosts skulle have deltagelse af en hund!. Havde man dengang beskrevet et spil med en hund i en af hovedrollerne, undervandskampe mod hajer og skydedueller i vægtløs tilstand i rummet, er der nok ikke mange, der ville have stemt på Call of Duty som ophavsmand. Det er imidlertid noget af det, man kommer ud for i Ghosts, men bare rolig. Det lyder langt mere revolutionerende, end det er.

Det mest befriende ved Ghosts er, at Infinity Ward er helt bevidste om, hvad de er gode til og hvor styrken i Call of Duty ligger - og koncentrerer sig om at skrue fokus over på disse områder, så man næsten kun bemærker alt det, der fungerer supergodt. Spøgelserne i dette spil, er den nye enhed, du bliver en del af. Ghost-soldaterne bærer en skelet-maske, der giver ganske høj street-credit. I spillet bliver vi midtpunkt i en far-bror-bror-hund familiehistorie, der er forsøgt lavet, så man involverer sig. Men helt ærligt - det gør man ikke. Pyt også med det. Det er ikke væsentligt. Vi ved jo alle godt, hvorfor vi har købt Ghosts og jeg har endnu ikke oplevet et Call of Duty-spil, der ikke har leveret varen, rent gameplay-mæssigt.

I forhold til mange af de spil, der er udkommet i år, er dette spil baseret på godt gammeldags action, hvor du selv skal levere indholdet. Ikke som andre topspil, hvor man af og til føler sig hægtet af handlingen med mellemrum og i stedet bliver en del af en film i stedet. En styrke i Ghosts er, at vi kommer vidt omkring. Vi kører tanks, vi flyver helikopter, vi kommer i nærkontakt med hajer og vi oplever, hvad der sker, når man laver et headshot gennem rummasken på en astronaut. Kampagnedelen er rigtig stærk. Det er dog mere co-op og multiplayer delen online, der rigtig rykker igennem, for her er der virkelig noget at komme efter.

For det første er der en masse gode - også nye - multiplayer-gamemodes. Jeg var specielt glad for at man nu også kan blive invaderet af Aliens, som skal tilintetgøres. Det er bestemt ingen nyhed som sådan, men i Ghosts er det bare gjort bedre. Primært fordi det er en helt anden følelse med Aliens, der har et fuldstændig anderledes bevægelsesmønster end soldater. Det betyder, at man skal tænke og handle anderledes og det er et virkelig godt alternativ til den normale CoD-recept.

For det første er der en masse gode - også nye - multiplayer-gamemodes. Jeg var specielt glad for at man nu også kan blive invaderet af Aliens, som skal tilintetgøres. Det er bestemt ingen nyhed som sådan, men i Ghosts er det bare gjort bedre. Primært fordi det er en helt anden følelse med Aliens, der har et fuldstændig anderledes bevægelsesmønster end soldater. Det betyder, at man skal tænke og handle anderledes og det er et virkelig godt alternativ til den normale CoD-recept.

Call Of Duty Ghosts
Maskiner: PS4, PS3, Xbox, PC
Genre: Skydespil
Anmeldt af: Mutanten.dk
Stjerner: 5/6