Millioner og atter millioner af computerspillere, har ventet på denne udgivelse I meget lang tid. Så lang tid, at man kun synes, at forventningerne kan være skruet for højt op. Når man forventer det sublime, det ekstraordinære, det bedste, kan man jo næsten kun blive skuffet?

Med GTA V bliver man bare ikke skuffet. Spillet er over det sublime, det ekstraordinære og det bedste…. Det er ubeskriveligt godt. Netop det, man som computerspiller, altid kun oplever I sine drømme..

I Grand Theft Auto V befinder vi os I byen Los Santos. Vi skifter mellem tre hovedpersoner. Den gamle-i-gårde forbryder Michael, der nu lever det søde liv. Den unge ambitiøse Franklin, der er intelligent, med en stor forbryderkarriere foran sig og derfor nyder godt af, at komme under Michaels vinger. Slutteligt Trevor – den ultimative psykopat og Michaels gamle ven. Trevor er bindegal og skyer intet middel for at nå sit mål. En spilkarakter, der aldrig tidligere er gengivet med så stor personlighed..

Som I de tidligere spil I serien, befinder vi os I en kæmpestor ’fri’ verden. Det, der kaldes et sandkassespil. Man kan bevæge sig frit. Interagere med alle mennesker, stjæle alle køretøjer, gå ind I butikker og, stort set, have en normal dagligdag. Spillets hovedtemaer er dog, at vores tre hovedpersoner skal tilrettelægge en række kup. Røve banker, juvelerbutikker, pengetransporter og lignende. Udviklerne har ladet næsten alt, være op til spilleren selv. Også hvordan man skal udføre røverierne. Du kan planlægge dem som ’stealth’-kup, hvor du forsøger at røve ubemærket, mens du også kan vælge at gå amok og storme ind og skyde løs. At vores tre figurer er sammen om disse jobs betyder, at du kan se det fra tre forskellige vinkler. Mens Trevor kan være den vilde røver, der stormer ind I en smykkeforretning og sørger for at holde personalet I skak, kan Michael være ham, der tager sig af byttet og Franklin kan holde klar med flugtbilen parat. Tre forskellige funktioner.

Når du ikke er optaget af en af spillets missioner, bruger du tiden på at udforske – og nyde – Los Santos. Hele byen og området omkring er noget af det mest storslåede du nogensinde har set I et spil. Alt er uhyre detaljerigt og du kan stort set give dig I kast med alt. Det minder nærmest om sidemissioner, når man deltager I streetrace, går på jagt, cykler rundt I bjerge og bakker, spiller golf eller tennis og suser rundt på en off-roader I et væddeløb. Du kan også vælge at gå I biografen og vil du lege med finanserne, kan du forsøge dig på aktiemarkedet. Mulighederne er enorme og man kan bruge time på time, med blot at udforske byen og de muligheder den tilbyder. Og det gør man. Rigtig mange timer endda.

GTA V er et fuldstændig fantastisk spil. Både hvad angår det grafiske og selve spilmulighederne. Man taber pusten og det er umuligt at slippe det igen, når først det er tændt. Gad vide, hvor mange fraværstimer, der har været rundt omkring I landet tirsdag og onsdag I denne uge? Men spillet vil mere end det. Der er også nogle statements, der skal ud. Los Santos er lavet for at afspejle det moderne amerikanske samfund. Med sex, stoffer, vold og racisme. Udviklerne fra Rockstar har oplevet voldsomme reaktioner fra tidligere spil og en masse søgsmål på grund af netop de punkter, men I GTA V er linjerne kridtet endnu tydeligere op. Spillet har et fornedrende kvindesyn, tilbyder masser af stoffer, indbyder til vold og mord, ligesom vi endda også oplever tortur denne gang. Det lyder unægteligt voldsomt, men sådan føles det bare ikke, når man sidder foran skærmen. Dertil skal det også siges, at man til en vis grad også selv skal opsøge det. Men den ’mørke’ side af Los Santos findes og Rockstar sender nogle klare politiske signaler herfra.

Hvis du på et tidspunkt får besøg af en kammerat, mens du spiller, og han oplever en dialog mellem figurerne, kan han godt spørge, hvilken film du ser. Så flot og livagtigt er den grafiske flade og det er fremskridt I alle mulige retninger, der er taget med GTA V. Spillet er langt forbi det fantastiske. Tidsregningen vil herfra blive målt I tiden før og efter GTA V.

Grand Theft Auto V

Maskiner: PS3 og Xbox 360

Genre: Action