Russeren Maria Sharapova har mandag erkendt, at hun er blevet testet positiv for doping under Australian Open. Og det er en sag, der kommer til at koste tennisstjernen dyrt.

Sharapova har i årevis været en af tennissportens helt store pengestøvsugere. Ifølge Forbes var hun den sportskvinde i verden, der tjente flest penge i perioden juni 2014-juni 2015. Knap 200 millioner kroner løb der ind på hendes konto i det år, og det var mere end dobbelt så meget, at Caroline Wozniacki ifølge Forbes tjente i den samme periode.

I første omgang betyder dopingsagen, at Sharapova mister sine præmiepenge fra Australian Open, årets første grand slam-turnering, hvor hun røg ud i kvartfinalen efter et nederlag til Serena Willaims. Her havde ellers vundet 400.000 dollars, svarende til 2,7 millioner kroner.

Men det store spørgsmål er hvordan Sharapovas mange sponsorer vil reagere. Ud af de 200 millioner kroner var det nemlig mindre end en fjerdedel, der kom fra præmiepengene  - resten var indtjening fra sponsorater og indtægter for Sharapovas eget slik-mærke, Sugarpova.

Hun har indtil nu haft Nike og Head som sine hovedsponsorer, mens Avon Products, Evian, Porsche og Tag Heuer allesammen også har lagt pæne beløb i russeren kasse. Der er endnu ingen af de mange sponsorer, som har meldt ud, om de vil fortsætte samarbejdet med Sharapova, som har erkendt brug af det forbudte og præstationsfremmende stof, meldonium, omend hun hævder, at hun kun har indtaget det af helbredsmæssige årsager gennem de seneste ti år.